Liechtenstein Collections Logo
DE
existing user
forgot password?
REGISTER
Your benefits
  • Save artworks as favourites
  • Create and edit your favourites lists
  • Art
    • Collections
    • The Collections Online
    • News
  • Presentation
    • Presentation
    • Permanent Presentation
    • Special Exhibitions
    • Loans
  • History
    • History of the Family and the Collections
    • The Princely House
    • Garden Palace
    • City Palace
  • Art
    • Collections
    • The Collections Online
    • News
  • Presentation
    • Presentation
    • Permanent Presentation
    • Special Exhibitions
    • Loans
  • History
    • History of the Family and the Collections
    • The Princely House
    • Garden Palace
    • City Palace
please log in to mark objects as favourites
The Assumption of the Virgin   Sir Peter Paul Rubens (1577–1640)

The Assumption of the Virgin

Sir Peter Paul Rubens (1577–1640)

c. 1635/37

this site may contain automatically translated text
Die Himmelfahrt Mariens
Material/technique
oil on canvas
Measurements
501 × 351 cm
Acquisition
acquired before 1643 by Prince Karl Eusebius I von Liechtenstein
Currently exhibited
Garden Palace, permanent presentation
Artists/makers/authors
Sir Peter Paul Rubens
Detailed information
Inventory number
GE 80
Provenance
between 1629 and 1639 as a work commissioned by Charles and Johannes Angelus de Schotte for the high altar of the Carthusian Church in Brussels, presumably in the Carthusian Church in Brussels before 1643; acquired in 1643 by Prince Karl Eusebius von Liechenstein, from 1671 altarpiece in the parish church of Feldsberg, transferred to the Liechtenstein Gallery in the Majoratspalais Liechtenstein in Bankgasse in Vienna in 1764, in the Gallery in the Garden Palace in Vienna from 1815 to 1945
Place of origin
Antwerp
Iconography
Assumption of Mary
Literature
Vincenzio Fanti, Descrizzione completa di tutto ciò che ritrovasi nella galleria di pittura e scultura di Sua Altezza Giuseppe Wenceslao del S.R.I. Principe Regnante della casa di Lichtenstein, Wien 1767, S. 57, Kat. 329

Johann Dallinger von Dalling, Description des Tableaux, et des Piéces de Sculpture, que renferme la Gallerie de son Altesse François Joseph Chef et Prince Regnant de la Maison de Liechtenstein, Vienne 1780, S. 20-21, Kat. 39

Johann Dallinger von Dalling d. Ä., Catalogus, Manuskript verfasst 1805–1807, Kat.-Nr. 366

Hormayrs Archiv, 1829 1829, S. 340f.

J. Smith, A Catalogue raisonné of the works of the most eminent Dutch, Flemish and French painters, Bd. 2, Bd. Bd. 2, London 1830, Kat. 324

Gustav Friedrich Waagen, Die vornehmsten Kunstdenkmäler in Wien, Wien 1866, S. 267

Jacob von Falke, Katalog der fürstlich Liechtensteinischen Bilder-Galerie im Gartenpalais der Rossau zu Wien, Wien 1873 , S. 21, Kat. 168

Jacob von Falke, Katalog der fürstlich Liechtensteinischen Bilder-Galerie im Gartenpalais der Rossau zu Wien, Wien 1885, S. 14, Kat. 80

M. Rooses, L'Oeuvre de P.P. Rubens, Bd. 2, Bd. Bd. 2, Antwerpen 1888, S. 180-184, Abb. 125

M. Rooses, Rubens' Leben und Werke, Stuttgart-Leipzig 1890, S. 583f

W. Suida, Die Gemäldegalerie der K.K. Akademie der bildenden Künste. Die Sammlungen Liechtenstein, Czernin, Harrach und Schönborn-Buchheim, Stuttgart 1890, S. 98

Wilhelm Bode, Die Fürstlich Liechtenstein'sche Galerie in Wien, Wien 1896, S. 18

J. Burckhardt, Erinnerungen aus Rubens, zitiert nach der Ausgabe Stuttgart 1938, hrsg. von H. Kaufmann, Basel 1898, S. 109

Adolf Rosenberg, P.P. Rubens. Des Meisters Gemälde (Klassiker der Kunst, V), Stuttgart–Leipzig 1905, S. 423, 498, 507 u. 510

Karl Höss, Fürst Johann II. von Liechtenstein und die bildende Kunst, Wien 1908, S. 10-12

Alfred von Wurzbach, Niederländisches Künstler-Lexikon, Bd. II, Bd. 2, 3 Bde., Wien-Leipzig 1910, S. 503

Adolf Rosenberg, P.P. Rubens, L'oeuvre du Maitre, Paris [1910], S. 352, 480 u. 484

F. Wilhelm, Materialien zur Kunstförderung durch Fürst Gundaker von Liechtenstein 1918, S. Sp. 34 u. 48

Gustav Glück, Die Fürstlich Liechtensteinsche Bildergalerie, Wien 1923, S. Nr. 26, mit Farbabb.

Adolf Kronfeld, Führer durch die Fürstlich Liechtensteinsche Gemäldegalerie in Wien, 3. Aufl., Wien 1931, S. 31-32, Kat. 80

Erich V. Strohmer, Die Gemäldegalerie des Fürsten Liechtenstein in Wien, Wien–Leipzig 1943, S. 97, Abb. 39

Ausst.-Kat. Meisterwerke aus den Sammlungen des Fürsten von Liechtenstein, Gustav Wilhelm, Paul Hilber (Hg.), Kunstmuseum Luzern, Luzern 5.6.1948–31.10.1948, erschienen Luzern 1948, S. XXIX u. 51, Kat. 218

Graf A. Seilern, Flemish Paintings and Drawings at 56 Princes Gate London SW7, London 1955, S. 67, Abb. 37

G. Aust, Entwurf und Ausführung bei Rubens, in: Wallraf-Richartz-Jahrbuch XX 1958, S. 187

H. Gerson u. E.H. Ter Kuile, Art and Architecture in Belgium 1600 to 1800, Harmondsworth 1960, S. 104

E. Haverkamp Begemann, The Assumption of the Virgin - A Hitherto Unknown "Modello" by Rubens 1967, S. 705f., Abb. 64

Gustav Wilhelm, Die Fürsten von Liechtenstein und ihre Beziehungen zu Kunst und Wissenschaft, in: Liechtensteinische Kunstgesellschaft, Vaduz 1977, Bd. 1/1976, S. 9–180, S. 37, 70-71 u. 127

Erwin Mitsch, Rubens in der Albertina, in: Alte und moderne Kunst, 22 Jg., Heft 154/155 1977

Ausst.-Kat. P.P. Rubens. Paintings, Oilsketches, Drawings, erschienen Antwerpen 1977, S. 227

J.S. Held, The Oil Sketches of Peter Paul Rubens. A Critical Catalogue, Bd. I, Bd. Bd. I, Princeton 1980, S. 514-516

Reinhold Baumstark, Meisterwerke der Sammlungen des Fürsten von Liechtenstein. Gemälde, Zürich–München 1980, S. 154–155, Kat.-Nr. 60, Tafel 60

D. Freedberg, Rubens. The life of Christ after the passion, Corpus Rubenianum Ludwig Burchard VII, London-Oxford 1984, S. 21, 26, 138, 141, 152, 173, 181-184, 186 u. 187

Reinhold Baumstark, Ausst.-Kat. Liechtenstein. The Princely Collections, New York 1985, S. 356-360, Kat. 218

M. Jaffé, Rubens. Catalogo Completo, Mailand 1989, S. 352, Kat. 1231

Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Wien. Le Collezioni, München 2004, S. 297, Abb. S. 260-161 u. 258, Kat. VII.8

Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Vienna. The Collections, Johann Kräftner (Hg.), München–Berlin–London–New York 2004, S. 297, Abb. S. 260-161 u. 258, Kat. VII.8

Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Wien. Die Sammlungen, Johann Kräftner (Hg.), München–Berlin–London–New York 2004, S. 297, Abb. S. 260-161 u. 258, Kat. VII.8

Ausst.-Kat. Vorbild Rubens, Johann Kräftner (Hg.), Liechtenstein Museum, Wien 5.12.2004–27.2.2005, erschienen München–Berlin–London–New York 2004, S. 114, 116, Farbabb. 114

Ausst.-Kat. Rubens in Wien. Die Meisterwerke. Die Gemälde in den Sammlungen des Fürsten von und zu Liechtenstein, des Kunsthistorischen Museums und der Gemäldegalerie der Akademie der bildenden Künste, Johann Kräftner, Wilfried Seipel, Renate Trnek (Hg.), Liechtenstein Museum, Wien 5.12.2004–27.5.2005; Kunsthistorisches Museum, Wien 5.12.2004–6.3.2005; Gemäldegalerie der Akademie der Bildenden Künste Wien, Wien 5.12.2004–27.5.2005, erschienen Wien 2004, S. 360-367, Kat. 90

Ausst.-Kat. Samson und Delilah. Ein Rubensgemälde kehrt zurück, Johann Kräftner, David Jaffé, Anne-Marie Leander Touati, Hildegard Van de Velde, Rockoxhuis, Antwerpen 16.11.2007–10.2.2008; Liechtenstein Museum, Wien 2.3.2008–25.5.2008, erschienen Milano 2007, S. 61, Abb. 5

Herbert Haupt, Fürst Karl Eusebius von Liechtenstein 1611–1684. Erbe und Bewahrer in schwerer Zeit, Johann Kräftner (Hg.), München–Berlin–London–New York 2007, S. 170, 172-173, Abb. 171

Ausst.-Kat. Splendeurs des Collections du Prince de Liechtenstein / Splendours of the Collections of the Prince of Liechtenstein, Alexandra Hanzl, Kathrine Klopf-Weiss, Johann Kräftner, Brigitte Lackner, Michael Schweller, Arthur Stögmann, Johann Kräftner, Caroline Messensee (Hg.), Palais Lumière, Evian 4.6.2011–2.10.2011, erschienen Montreuil 2011, S. 67/68, Abb. S. 68

Herbert Haupt, Ein Herr von Stand und Würde. Fürst Johann Adam Andreas von Liechtenstein (1657-1712), Johann Kräftner (Hg.), Wien 2016, Abb. S. 12

Ausst.-Kat. Liechtenstein. Die Fürstlichen Sammlungen, Regula Berger, Matthias Frehner und Rainer Lawicki (Hg.), Kunstmuseum, Bern 12.11.2016–19.3.2017, erschienen München 2016, S. 129–130, Abb. 18

Johann Kräftner, Liechtenstein. Das Land, die Familie, ihre Sammlungen und Schlösser. Aspekte der Geschichte einer europäischen Herrscherfamilie, in: Ausst.-Kat.Von Rubens bis Makart. Die Fürstlichen Sammlungen Liechtenstein, Klaus Albrecht Schröder (Hg.), Albertina, Wien 16.2.2019–10.6.2019, erschienen Köln 2019, S. 12–45, S. 19, Abb. 7

Johann Kräftner, Liechtenstein. The State, the Family, their Collection and Palaces. Aspects of the History of a European Dynasty, in: Ausst.-Kat.From Rubens to Makart. LIECHTENSTEIN. The Princely Collections, Klaus Albrecht Schröder (Hg.), Albertina, Wien 16.2.2019–10.6.2019, erschienen Köln 2019, S. 13–45, S. 19, Abb. 7

Johann Kräftner, Between Old and New Worlds, in: Ausst.-Kat.A Jewel Box from Europe. Treasures from the collections of the Prince of LIECHTENSTEIN, TNC Procect (Hg.), Prefectural Art Museum, Hiroshima 18 September 2020–29 November 2020; The Bunkamura Museum of Art, Tokyo 12 October 2019–23 december 2019; Utsonimiya Museum of Art, Utsunomija 12 January 2020–24 February 2020; Oita Prefectural Art Museum, Oita 6 March 2020–19 April 2020; Tokyo Fuji Art Museum, Tokyo 2 May 2020–5 July 2020; The Miyagi Museum of Art, Miyagi 14 July 2020–6 September 2020, erschienen Tokyo 2019, S. 14–27, S. 17, Abb. 7

Related works

Die Himmelfahrt Mariae

Reproduction

The Assumption of the Virgin

Sir Peter Paul Rubens, Hans Witdoeck

1639

Discover more objects by

Sir Peter Paul Rubens

show as search result
Porträt der Clara Serena Rubens, der Tochter des Künstlers (1611–1623)

Portrait of Clara Serena Rubens, the Artist's Daughter (1611–1623)

c. 1616

Porträt der Clara Serena Rubens, der Tochter des Künstlers (1611–1623)

Portrait of Clara Serena Rubens, the Artist's Daughter (1611–1623)

c. 1616

Die Auffindung des Erichthoniusknaben

The Discovery of the Infant Erichthonius

c. 1616

Die Auffindung des Erichthoniusknaben

The Discovery of the Infant Erichthonius

c. 1616

Mars und Rhea Silvia

Mars and Rhea Silvia

c. 1616/17

Mars und Rhea Silvia

Mars and Rhea Silvia

c. 1616/17

Ganymed

Ganymede

1611/12

Ganymed

Ganymede

1611/12

Mars und Rhea Silvia

Mars and Rhea Silvia

c. 1620

Mars und Rhea Silvia

Mars and Rhea Silvia

c. 1620

Die Beweinung Christi

The Lamentation

c. 1612

Die Beweinung Christi

The Lamentation

c. 1612

Kopfstudie eines bärtigen Mannes

Head study of a bearded man

c. 1612

Kopfstudie eines bärtigen Mannes

Head study of a bearded man

c. 1612

Decius Mus sendet die Liktoren aus

The Dismissal of the Lictors

c. 1630

Decius Mus sendet die Liktoren aus

The Dismissal of the Lictors

c. 1630

Porträt des Jan Vermoelen (1589–1656)

Portrait of Jan Vermoelen (1589–1656)

1616

Porträt des Jan Vermoelen (1589–1656)

Portrait of Jan Vermoelen (1589–1656)

1616

Decius Mus deutet seinen Offizieren den Traum

Decius Mus Relating his Dream

c. 1630

Decius Mus deutet seinen Offizieren den Traum

Decius Mus Relating his Dream

c. 1630

Mars und Rhea Silvia (Modello)

Mars and Rhea Silvia (modello)

c. 1616/17

Mars und Rhea Silvia (Modello)

Mars and Rhea Silvia (modello)

c. 1616/17

Heinrich IV. ergreift die Gelegenheit Frieden zu schliessen, auch Occasio genannt

Henry IV Seizing the Opportunity to Conclude Peace, also known as Occasio

c. 1628

Heinrich IV. ergreift die Gelegenheit Frieden zu schliessen, auch Occasio genannt

Henry IV Seizing the Opportunity to Conclude Peace, also known as Occasio

c. 1628

Decius Mus deutet seinen Offizieren den Traum

Decius Mus Relating his Dream

1616/17

Decius Mus deutet seinen Offizieren den Traum

Decius Mus Relating his Dream

1616/17

Venus vor dem Spiegel

Venus in Front of the Mirror

c. 1614/15

Venus vor dem Spiegel

Venus in Front of the Mirror

c. 1614/15

Die heilige Anna schmückt Maria mit Blumen

St Anne Adorning the Virgin with Flowers

c. 1609/10

Die heilige Anna schmückt Maria mit Blumen

St Anne Adorning the Virgin with Flowers

c. 1609/10

Der Liebesgarten

The Garden of Love

c. 1632-1634

Der Liebesgarten

The Garden of Love

c. 1632-1634

Der Tod des Decius Mus in der Schlacht

The Death of Decius Mus

1616/17

Der Tod des Decius Mus in der Schlacht

The Death of Decius Mus

1616/17

Der Sieg Heinrichs IV. bei Coutras

The Victory of Henry IV at Coutras

c. 1628

Der Sieg Heinrichs IV. bei Coutras

The Victory of Henry IV at Coutras

c. 1628

Die Bekehrung des Saulus zum Paulus

The Conversion of St Paul

c. 1601/02

Die Bekehrung des Saulus zum Paulus

The Conversion of St Paul

c. 1601/02

Porträt des Albert (1614–1657) und des Nikolaus (1618–1655) Rubens

Portrait of Albert (1614–1657) and Nicholas Rubens (1618–1655)

1626/27

Porträt des Albert (1614–1657) und des Nikolaus (1618–1655) Rubens

Portrait of Albert (1614–1657) and Nicholas Rubens (1618–1655)

1626/27

Der Tod des Decius Mus in der Schlacht

The Death of Decius Mus in the battle

around 1630

Der Tod des Decius Mus in der Schlacht

The Death of Decius Mus in the battle

around 1630

Die Jagd der Diana (Modello)

Diana's Hunt (modello)

c. 1628

Die Jagd der Diana (Modello)

Diana's Hunt (modello)

c. 1628

Die Jagd des Meleager und der Atalante (Modello)

Meleager and Atalanta, or The Calydonian Boar Hunt (modello)

before 1628

Die Jagd des Meleager und der Atalante (Modello)

Meleager and Atalanta, or The Calydonian Boar Hunt (modello)

before 1628

Decius Mus befragt die Haruspizien

The Interpretation of the Victim

1616/17

Decius Mus befragt die Haruspizien

The Interpretation of the Victim

1616/17

Der Tod des Decius Mus in der Schlacht

The Death of Decius Mus

1762

Der Tod des Decius Mus in der Schlacht

The Death of Decius Mus

1762

notification text

Download low-res image

Order high-res image

Download PDF

DOWNLOAD LOW-RES IMAGE

In accordance with our Open Content Policy, we provide free downloads of photos of artworks in the Princely Collections that are protected either by copyright and/or ancillary protection law in limited sizes for non-commercial use. Our Conditions of Use for Photographs apply..

We would appreciate a specimen copy or a link to your use context, sent to [email protected].

DOWNLOAD
ORDER HIGH-RES IMAGE

Publishable, high-resolution digital image files are available of this piece for commercial use. The required rights can be obtained from Scala Archives Firenze. The terms and conditions of the Scala Group Spa apply. Use the link below to access the Acala Archives website.

TO SCALA ARCHIVES
Download PDF

Here you can download a PDF with information on the object.

Download PDF

new list

notification text

LIECHTENSTEIN. The Princely Collections, Vaduz–Vienna

Fürstliche Sammlungen Art Service GmbH
Fürstengasse 1
1090 Vienna, Austria

phone: +43 1 319 13 91–0
fax: +43 1 319 13 91–820
[email protected]

Visit us at

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram

Sponsor of the Princely Collections

Logo LGT
  • Imprint
  • Terms of Use
  • Privacy
  • Contact
  • TEAM
  • Press
  • Newsletter