St Jerome
Anthony van Dyck (1599–1641)
c. 1615/16
this site may contain automatically translated text![Der heilige Hieronymus](/var/site/storage/images/_aliases/artwork_main/9/2/1/9/49129-155-ger-DE/941a491da9be-GE00056_R01G01_FLRGB_22099.jpg)
One of the most extraordinary artistic prodigies of all time, Van Dyck was already painting pictures of remarkable authority while still in his teens. There has been a tendency in the past to try to date them extremely precisely, but the truth is that there are too few fixed points for this to be possible, and that the young artist was almost certainly exploring a variety of different approaches at any given moment. More generally, the broad dependence of these works upon the example of his master, Rubens, is readily apparent and unsurprising, as is their ultimate debt to Titian.
The present canvas shows the early Christian church father, Saint Jerome, who was best known for having lived as a hermit in the Syrian desert and for having produced the Vulgate, the Latin translation of the Bible. Here he is shown in the wilderness, writing with a quill pen and with a huge but cuddly-looking lion and a musty pile of tomes at his feet. The lion, together with his red cardinal’s robe, both refer to apocryphal legends associated with him, since he was said to have extracted a thorn from the foot of a lion which then befriended him, and also to have been a cardinal in Rome. Arguably what is most striking about the work is the absolute assurance of its touch: the oil medium is employed with tremendous freedom to suggest different textures, and above all to delineate the gnarled feet and sagging belly of the aged anchorite.
- Material/technique
- oil on canvas
- Measurements
- 158 × 131 cm
- Acquisition
- acquired in 1710 by Prince Johann Adam Andreas I von Liechtenstein
- Currently exhibited
- Garden Palace, permanent presentation
- Artists/makers/authors
- Anthony van Dyck
- Inventory number
- GE 56
- Provenance
- acquired in 1710 by Prince Johann Adam Andreas I von Liechtenstein from the art dealers Marcus Forchondt and Jacomo van Bedts, Vienna
- Iconography
- St. Jerome
Young and Famous. Anthony van Dyck´s Earliest Self-Portrait and Other Works from the Paintings Gallery and Graphic Collection of the Academy of Fine Arts Vienna, Julia M. Nauhaus (Hg.), Leipzig 2019, 50, 154, Abb. 7
Vincenzio Fanti, Descrizzione completa di tutto ciò che ritrovasi nella galleria di pittura e scultura di Sua Altezza Giuseppe Wenceslao del S.R.I. Principe Regnante della casa di Lichtenstein, Wien 1767, S. 72, Kat. 351
Johann Dallinger von Dalling, Description des Tableaux, et des Piéces de Sculpture, que renferme la Gallerie de son Altesse François Joseph Chef et Prince Regnant de la Maison de Liechtenstein, Vienne 1780, S. 211, Kat. 648
Johann Dallinger von Dalling d. Ä., Catalogus, Manuskript verfasst 1805–1807, Kat.-Nr. 374
Gustav Friedrich Waagen, Die vornehmsten Kunstdenkmäler in Wien, Wien 1866, S. 273
Jacob von Falke, Katalog der fürstlich Liechtensteinischen Bilder-Galerie im Gartenpalais der Rossau zu Wien, Wien 1873 , S. 15, Kat. 108
J. Guiffrey, Antoine van Dyck: sa vie et son oeuvre, Paris 1882, S. 251, Kat. 195 c
Jacob von Falke, Katalog der fürstlich Liechtensteinischen Bilder-Galerie im Gartenpalais der Rossau zu Wien, Wien 1885, S. 10, Kat. 56
W. Suida, Die Gemäldegalerie der K.K. Akademie der bildenden Künste. Die Sammlungen Liechtenstein, Czernin, Harrach und Schönborn-Buchheim, Stuttgart 1890, S. 86
Wilhelm Bode, Die Fürstlich Liechtenstein'sche Galerie in Wien, Wien 1896, S. 37
L.H. Cust, Anthony van Dyck. An Historical Study of His Life and Works, London 1900, S. 13
Wilhelm Bode, Anton van Dyck als Mitarbeiter des Peter Paul Rubens, in: Rembrandt und seine Zeitgenossen, Leipzig 1906, S. 262
Emil Schaeffer (Hg.), Van Dyck. Des Meisters Gemälde (Klassiker der Kunst, 13), Stuttgart–Leipzig 1909, S. 31
Wilhelm von Bode, Die Meister der Holländischen und Vlämischen Malerschulen, Leipzig 1917, S. 368
Heinrich Rosenbaum, Der junge Van Dyck (1615-21), phil. Diss., München 1928, S. 46
Gustav Glück (Hg.), Van Dyck. Des Meisters Gemälde (Klassiker der Kunst, 13), 2. Aufl., New York 1931, S. XXIX, 9 u. 518
J. Denucé, Kunstausfuhr Antwerpens im 17. Jahrhundert. Die Firma Forchoudt, Antwerpen 1931, S. 248, 249 u. 252
Adolf Kronfeld, Führer durch die Fürstlich Liechtensteinsche Gemäldegalerie in Wien, 3. Aufl., Wien 1931, S. 23, Kat. 56
Gustav Glück, Rubens, van Dyck und ihr Kreis (Gustav Glück, Gesammelte Aufsätze, I), Wien 1933, S. 282, 285-286, Abb. 158
L. van Puyvelde, The Young Van Dyck, in: The Burlington Magazine 79 1941, S. 182
Frank van den Wijngaert, Antoon van Dyck, Antwerpen 1943, S. 25
Ausst.-Kat. Meisterwerke aus den Sammlungen des Fürsten von Liechtenstein, Gustav Wilhelm, Paul Hilber (Hg.), Kunstmuseum Luzern, Luzern 5.6.1948–31.10.1948, erschienen Luzern 1948, S. XXXI u. 31, Kat. 123
Ausst.-Kat. Flämische Malerei im 17. Jahrhundert. Ausstellung aus den Sammlungen des Fürsten von Liechtenstein, Gustav Wilhelm, erschienen Vaduz 1955, S. 13, Kat. 56
A. McNairn, Ausst.-Kat. The Young Van Dyck, Ottawa 1980, S. 161-162, Abb. 63
E. Larsen, L'opera completa di van Dyck, Bd. 1, Bd. Bd. 1, Mailand 1980, S. 91, Kat. 91
Reinhold Baumstark, Meisterwerke der Sammlungen des Fürsten von Liechtenstein. Gemälde, Zürich–München 1980, S. 156, Kat.-Nr. 61, Tafel 61
Reinhold Baumstark, Ausst.-Kat. Liechtenstein. The Princely Collections, New York 1985, S. 306-308, Kat. 195
E. Larsen, The Paintings of Anthony van Dyck, Bd. I, Freren 1988 1988, S. 145, Abb. 56, Bd. 2, S. 95, Kat. 220
Susan Barnes, Ausst.-Kat. Anthony van Dyck, Washington 1990, S. 82-84, Kat. 2
Ausst.-Kat. Anthony van Dyck, Arthur K. Wheelock, Jr., Susan J. Barnes, Julius S. Held (Hg.), National Gallery of Art, Washington 11.11.1990–24.2.1991, erschienen Washington 1990, S. 82-84, Kat. 2
Ausst.-Kat. Van Dyck. Paintings, Arthur K. Wheelock, Jr., Susan J. Barnes, Julius S. Held (Hg.), National Gallery of Art, Washington 11.11.1990–24.2.1991, erschienen Washington–London 1990, S. 82-84, Kat. 2
Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Wien. Le Collezioni, München 2004, S. 297, Abb. S. 263, Kat. VII.9
Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Vienna. The Collections, Johann Kräftner (Hg.), München–Berlin–London–New York 2004, S. 297, Abb. S. 263, Kat. VII.9
Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Wien. Die Sammlungen, Johann Kräftner (Hg.), München–Berlin–London–New York 2004, S. 262–263, Kat.-Nr. VII.9, S. 297
Susan J. Barnes, Nora De Poorter, Oliver Millar, Horst Vey, Van Dyck. A Complete Catalogue of the Paintings, New Haven–London 2004, S. 47 u. 689, Kat. I.32
Gabriele Groschner, Ausst.-Kat. Rot red rouge. Studien zu einer Farbe, Salzburg 2008, S. 54 u. 70, Detailabb. S. 54
Ausst.-Kat. El joven Van Dyck , Alejandro Vergara Friso Lammertse (Hg.), erschienen Madrid 2012, S. 96, Abb. 97, Kat. 2
Ausst.-Kat. Rubens, Van Dyck and the Flemish School of Painting. Masterpieces from the Collections of the Prince of Liechtenstein (Book Series for the National Museum of China International Exchange), Lu Zhangshen (Hg.), National Museum of China, Beijing 5.11.2013–15.2.2014, erschienen Beijing 2013, S. 33, 150, 154, Abb. 155, Kat. 59
Ausst.-Kat. Rubens, Van Dyck and the Flemish School of Painting. Masterpieces from the Collections of the Prince of Liechtenstein, Shi Dawei (Hg.), China Art Museum, Shanghai 12.3.2014–2.6.2014, erschienen Shanghai 2014, S. 223, S. 230–231, Kat.-Nr. 59
Ausst.-Kat. Rubens, Van Dyck, Jordaens... Meisterwerke der Flämischen Malerei aus den Sammlungen des Fürsten von und zu Liechtenstein, Staatliches Museum für Bildende Künste A. S. Puschkin, Moskau 19.6.2014–19.10.2014, erschienen Wien–Moskau 2014, S. 140-143, Abb. 141, Kat. 8
Ausst.-Kat. Crown of the Alps. Masterworks from the Collections of the Prince of Liechtenstein, National Palace Museum, Taipei 17.4.2015–31.8.2015, erschienen Taipei City 2015, S. 234–235, Kat.-Nr. 85
Ausst.-Kat. Menschenbilder – Götterwelten. The Worlds of Gods and Men, Johann Kräftner (Hg.), Dom Quartier Salzburg (Residenzgalerie Salzburg und Nordoratorium), Salzburg 30.7.–16.10.2016, erschienen Wien 2016, S. 84–87, Kat.-Nr. 11
Ausst.-Kat. Menschenbilder – Götterwelten. The Worlds of Gods and Men, Johann Kräftner (Hg.), Dom Quartier Salzburg (Residenzgalerie Salzburg und Nordoratorium), Salzburg 30.7.–16.10.2016, erschienen Wien 2016, S. 84–87, Kat.-Nr. 11
Ausst.-Kat. Liechtenstein. Die Fürstlichen Sammlungen, Regula Berger, Matthias Frehner und Rainer Lawicki (Hg.), Kunstmuseum, Bern 12.11.2016–19.3.2017, erschienen München 2016, S. 180, 196, Kat.-Nr. 110
Ausst.-Kat. Von Rubens bis Makart. Die Fürstlichen Sammlungen Liechtenstein, Klaus Albrecht Schröder (Hg.), Albertina, Wien 16.2.2019–10.6.2019, erschienen Köln 2019, S. 160–162, Kat.-Nr. 38
Ausst.-Kat. From Rubens to Makart. LIECHTENSTEIN. The Princely Collections, Klaus Albrecht Schröder (Hg.), Albertina, Wien 16.2.2019–10.6.2019, erschienen Köln 2019, S. 160–162, Kat.-Nr. 38
Ausst.-Kat. Rubens, Van Dyck and the Splendour of Flemish Painting, Júlia Tátrai, Ágota Varga (Hg.), Szépmúvészeti Múzeum, Budapest 30.10.2019–16.2.2020, erschienen Budapest 2019, S. 234–235, Kat.-Nr. 56
Ausst.-Kat. Odysseys of Art. Masterpieces collected by the Princes of Liechtenstein, The Princely Collections, Vaduz–Vienna, The Hong Kong Palace Museum (Hg.), Palace Museum, Hong Kong 9.11.2022–20.2.2023, erschienen Hong Kong 2022, S. 14