Portrait of Princess Karoline von Liechtenstein (1768–1831), née Countess von Manderscheidt-Blankenheim, as Iris
Elisabeth Vigée-Lebrun (1755–1842)
1793
this site may contain automatically translated text
The great French portrait painter Elisabeth Vigée-Lebrun stopped in Vienna during the extensive travels she undertook in 1793–94. Here, in the capital of the Habsburg Monarchy and home to its rulers, she was immediately inundated with portrait commissions. For the Liechtenstein family she painted two very large portraits for the palace on Herrengasse. With her portrait of Karoline von Liechtenstein (1768–1831), the wife of Prince Alois I, and of his sisters Maria Josepha Hermenegilde Esterházy (1768–1845), married since 1783 to Prince Nikolaus II Esterházy, Vigée-Lebrun delivered two masterly testaments to the outstanding abilities that by this date had already assured her of broad international recognition. Vigée-Lebrun informs the portrait with mythological content, showing Karoline von Liechtenstein as the goddess Iris.
- Material/technique
- oil on canvas
- Measurements
- 222 × 159 cm
- Acquisition
- acquired in 1794 by Prince Alois I von Liechtenstein
- Currently exhibited
- City Palace, permanent presentation
- Artists/makers/authors
- Elisabeth Vigée-Lebrun
- Inventory number
- GE 1787
- Signature/inscriptions content only available in German
- Sign. und dat.: L.E. Vigée Lebrun à Vienne. 1793
- Provenance
- Acquired in 1794 by Prince Alois I von Liechtenstein from the artist after a commission in 1793
Pierre de Nolhac, Madame Vigée-Le Brun. Peintre de Marie-Antoinette, Paris 1912, S. 186
Gerrit Walczak, Elisabeth Vigée-Lebrun. Eine Künstlerin in der Emigration 1789-1802 (Passerelles, 5), München–Berlin 2004, S. 33-34, Abb. 35
Ausst.-Kat. Élisabeth Louise Vigée Le Brun, Joseph Baillio, Xavier Salmon (Hg.), Grand Palais, Galerie nationales, Paris 23.09.2015–11.01.2016; The Metropolitan Museum of Art, New York 09.02.2016–15.05.2016; Musée des Beaux-Arts du Canada, Ottawa 10.06.2016–12.09.2016, erschienen Paris 2015, 261, Fig. 1
Louise-Élisabeth Vigée-Le Brun, Souvenirs, 1755–1842, Patrick Wald Lasowski (Hg.), Paris 2015, S. 266–267, Abb. 94
Elisabeth Vigée-Lebrun, Die Erinnerungen der Malerin Vigée-Lebrun, 3.–5. Aufl., Weimar 1921, S. 267
Ausst.-Kat. Ich sehe mich. Frauenporträts von Angelika Kauffmann, Förderverein "Freunde Angelika Kauffmann Museum Schwarzenberg" (Hg.), Angelika Kauffmann Museum Schwarzenberg, Schwarzenberg 30.April–26.Oktober, erschienen Rankweil 2017, S. 35–40, Abb. S. 37, S. 38–39 (Detail)
Ausst.-Kat. Jean Auguste Dominique Ingres e la vita artistica al tempo di Napoleone, Stéphane Guégan, Florence Viguier-Dutheil (Hg.), Palazzo Reale, Milano 12.3.–23.6.2019, erschienen Venezia 2019, 74, cat. 17
Jacob von Falke, Katalog der fürstlich Liechtensteinischen Bilder-Galerie im Gartenpalais der Rossau zu Wien, Wien 1873 , S. 55, Kat. 467
A. Blum, Madame Vigée-Lebrun, Peintre des Grandes Dames du XVIIIe siècle, Paris 1919, S. 64 u. 101
U. Thieme - F. Becker, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler, Bd. 34, Bd. Bd. 34, Leipzig 1940, S. 346
Gustav Wilhelm, Die Fürsten von Liechtenstein und ihre Beziehungen zu Kunst und Wissenschaft, in: Liechtensteinische Kunstgesellschaft, Vaduz 1977, Bd. 1/1976, S. 9–180, S. 140
C. Herrmann, Elisabeth Vigée Le Brun. Souveniers, hrsg., Paris 1984, Bd. 1, S. 286, Bd. 2, S. 347
Johann Kräftner, Ausst.-Kat. Neoclassicismo e Biedermeier, Wien 2004, S. 111, Abb. S. 94 u. 70-72, Kat. II.18
Ausst.-Kat. Neoclassicism and Biedermeier, Johann Kräftner, Liechtenstein Museum, Wien 29.3.2004–7.11.2004, erschienen Wien 2004, S. 111, Abb. S. 94 u. 70-72, Kat. II.18
Ausst.-Kat. Klassizismus und Biedermeier. Liechtenstein Museum Wien, Stefan Körner, Johann Kräftner (Hg.), Liechtenstein Museum, Wien 29.3.2004–7.11.2004, erschienen München–Berlin–London–New York 2004, S. 111, Abb. S. 94 u. 70-72, Kat. II.18
Ausst.-Kat. Aufgeklärt bürgerlich. Porträts von Gainsborough bis Waldmüller 1750 - 1840, Sabine Grabner u. Michael Krapf, erschienen München 2006, S. 44 u. 210-211, Kat. 62
Ausst.-Kat. Halt und Zierde. Das Bild und sein Rahmen, Johann Kräftner, Robert Wald, Liechtenstein Museum, Wien 15.5.2009–12.1.2010, erschienen Wien 2009, Abb. S. 102, Kat. 149
Ausst.-Kat. Neoclassicism and Biedermeier from the Collections of the Prince of Liechtenstein, Valdštejnská Jízdárna, Prag 6.5.2010–17.10.2010, erschienen Prag 2010, S. 44, Abb. S. 45, Kat. 1.5
Ausst.-Kat. Masterworks from the Collections of the Prince of Liechtenstein, Johann Kräftner (Hg.), The National Art Center, Tokyo 3.10.2012–23.12.2012; The Museum of Art, Kochi 5.1.2013–7.3.2013; Municipal Museum of Art, Kyoto 19.3.2013–9.6.2013, erschienen Tokyo 2012
Johann Kräftner, Die Schätze der Liechtenstein. Paläste, Gemälde, Skulpturen, Wien 2013, Abb. S. 366
Johann Kräftner, The Treasures of the Liechtensteins. Palaces, Paintings, Sculptures, Vienna 2013
Ausst.-Kat. Les Collections du Prince de Liechtenstein. Cranach, Raphael, Rubens, Van Dyck, Rembrandt, Vernet, Hubert Robert, Vigée-Lebrun, Fonds Mercator (Hg.), Caumont Centre d’Art, Aix-en-Provence 7.11.2015–20.3.2016, erschienen Brüssel 2015, S. 128–129, Kat.-Nr. 32
Ausst.-Kat. Liechtenstein. Die Fürstlichen Sammlungen, Regula Berger, Matthias Frehner und Rainer Lawicki (Hg.), Kunstmuseum, Bern 12.11.2016–19.3.2017, erschienen München 2016, S. 46, 47, Kat.-Nr. 7, S. 151
Ausst.-Kat. Liechtenstein. 900 years of a ruling family in the heart of Europe, LIECHTENSTEIN. The Princely Collections, Vaduz–Vienna (Hg.), National Palace Museum, Seoul 5.12.2018–10.2.2019, erschienen Seoul 2018, S. 324, Abb. S. 14–15, Kat.-Nr. 36