Portrait of Duke Ludwig X of Bavaria (1494–1545)
Barthel Beham (1502–1540)
1531
this site may contain automatically translated text
French painting of the fifteenth century, whether on panel or in the form of manuscript illuminations, is extremely rare, with the former being all but non-existent, yet at its best it is of superlative quality. Both the documentary evidence and the few surviving works at our disposal indicate that it was far from unknown for painters to work in both media, with Jean Fouquet being both the most illustrious case in point, and in addition virtually the only name to conjure with. Now, however, it is widely accepted that he should be joined by Barthélemy d’Eyck, who is documented as having been the court painter of René I, the Duke of Anjou and King of Naples. The body of work currently associated with Barthélemy was previously attributed to two anonymous artists – a miniaturist known as the René Master, above all for the illuminations of a copy of his royal master’s poetic allegory, the ‘Livre du Cuer d’Amour Espris’; and a monumental painter who was responsible for a splendid altarpiece of the ‘Annunciation’ in the cathedral at Aix-en-Provence, and was therefore known as the Master of the Aix Annunciation.
The notion that the present work may be by the same hand is extremely alluring, both in terms of its style and its outstanding quality, but cannot be regarded as a certainty, not least because there is not a single portrait within his oeuvre with which to compare it. Intriguingly, the fact that it is executed in oil on parchment stuck down on a wooden board, and is therefore a kind of hybrid halfway between a miniature and a panel painting, fits Barthélemy’s artistic practice extremely well. In the main, the overwhelming impression is of the intensity and austerity of the image of this thick-lipped young man staring out at us from behind the parapet upon which he rests his left hand, but that is only part of the story, since the huge and gleefully arabesquing golden numbers of the date are a charming counterpoint to the rest.
- Material/technique
- oil on softwood panel
- Measurements
- 69 × 59 cm
- Acquisition
- historical family property
- Artists/makers/authors
- Barthel Beham
- Inventory number
- GE 927
- Signature/inscriptions content only available in German
- dat. oben links: 1531
- Provenance
- first mentioned in 1880 in Eisgrub Castle (Lednice)
- Iconography
- male portrait, identified
Matthias Müller, Wiederkehr der Mimesis. Die höfische Porträtmalerei Lucas Cranachs des Jüngeren nach 1550 als paradigmatische Neuausrichtung des „Cranach-Stils“, in: Elke A. Werner, Anne Eusterschulte, Gunnar Heydenreich (Hg.), Lucas Cranach der Jüngere und die Reformation der Bilder, München 2015, S. 274, Abb. 12, S. 274–275, 277
Werner R. Deusch, Deutsche Malerei des sechzehnten Jahrhunders. Die Malerei der Dürerzeit, Berlin 1935, S. 14, Abb. Taf.18
Wilhelm Bode, Die Fürstlich Liechtenstein'sche Galerie in Wien, Wien 1896, S. 126
H. Buchheit, Landshuter Tafelgemälde des XV. Jahrhunderts und der Landshuter Maler Hans Wertinger, genannt Schwabmaler (Diss. München 1906), Leipzig 1907, S. 69, Anm. zu S. 62-64, Nr. 2
H. Voss, Einige unbekannte oberdeutsche Gemälde in italienischen Galerien 1908, S. 286 und 288
Adolf Kronfeld, Führer durch die Fürstlich Liechtensteinsche Gemäldegalerie in Wien, 3. Aufl., Wien 1931, S. 187, Kat. 927
A.L. Mayer, Barthel Beham als Bildnismaler, in: Pantheon XI 1933, S. 1
S. Poglayen-Neuwall, Deutsche Bilder in römischen Galerien, in: Zeitschrift des deutschen Vereins für Kunstwissenschaft VII 1940, S. 250ff., Abb. 2
Ludwig von Baldass, Zur Bildniskunst der Dürerschule, II. Die Bildniskunst des Jörg Pencz und Barthel Beham, in: Pantheon XXVI 1940, S. 259
L. Fudickar, Die Bildniskunst der Nürnberger Barthel Beham und Peter Gertner (Diss.), München 1942, S. 21, Kat. 13
G. Tolzien, Kindlers Malerei Lexikon, Bd. 1, Bd. Bd. 1, Zürich 1964, S. 274
K. Löcher, Studien zur oberdeutschen Bildnismalerei des 16. Jahrhunderts, in: Jahrbuch der Staatlichen Kunstsammlungen in Baden-Württemberg, Bd. 4 1967, S. 52
Ausst.-Kat. Deutsche Malerei. 15.–19. Jahrhundert. Aus den Sammlungen des Regierenden Fürsten von Liechtenstein, Reinhold Baumstark, Liechtensteinische Staatliche Kunstsammlung (Hg.), Liechtensteinische Staatliche Kunstsammlung, Vaduz 1979, erschienen Vaduz 1979, S. 38, Kat. 9
K. Löcher, Saur, Allgemeines Künstlerlexikon, Bd. 8, Bd. Bd. 8 1994, S. 289
Kurt Löcher, Barthel Beham. Ein Maler aus dem Dürerkreis, München-Berlin 1999, S. 117f., Abb. 98 u. 194, Kat. 22
Kurt Löcher, Barthel Beham. Ein Maler aus dem Dürerkreis, 1. Bd., München-Berlin 1999
Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Wien. Le Collezioni, München 2004, S. 173, Abb. S. 151, Kat. V.9
Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Vienna. The Collections, Johann Kräftner (Hg.), München–Berlin–London–New York 2004, S. 173, Abb. S. 151, Kat. V.9
Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Wien. Die Sammlungen, Johann Kräftner (Hg.), München–Berlin–London–New York 2004, S. 173, Abb. S. 151, Kat. V.9
Ausst.-Kat. Das Frühe Porträt. Aus den Sammlungen des Fürsten von und zu Liechtenstein und dem Kunstmuseum Basel, Stephan Kemperdick, Andreas Beyer, Kunstmuseum, Basel 25.2.2006–2.7.2006, erschienen München–Berlin–London–New York 2006, S. 89-91, Detailabb. S. 6-7, Kat. 13
Johann Kräftner, Die Schätze der Liechtenstein. Paläste, Gemälde, Skulpturen, Wien 2013, Abb. S. 330
Johann Kräftner, The Treasures of the Liechtensteins. Palaces, Paintings, Sculptures, Vienna 2013