Portrait of a Young Man
Francesco de' Rossi, genannt Salviati (1510–1563)
1543/48
this site may contain automatically translated text
Francesco de’ Rossi, commonly known as Salviati, was far from unique among renaissance artists in having adopted a surname which signalled a dependency upon or allegiance to a patron or master. In his case, his benefactor was Cardinal Giovanni Salviati, who brought him to Rome in 1531 in order to employ the young man as his ‘court’ painter. With the exception of a two-year sojourn in Venice from 1539 to 1541, the remainder of Salviati’s career was divided between Rome and his native Florence, and saw him above all engaged upon highly wrought and supremely fantastical fresco cycles for churches and private palaces. He executed remarkably few religious easel paintings, whether altarpieces or smaller-scale devotional productions, but was instead one of the most original and imaginative portrait painters of the middle decades of the sixteenth century, alongside such artists as Pontormo, Bronzino, and his great personal friend Giorgio Vasari, the author of the 'Lives of the Artists' (1550 and 1568).
The present work, which sets its elegant and fashionably dressed young subject against a uniform neutral background, is an entirely characteristic combination of psychological intensity and easy grace. The major puzzle it offers concerns the reasons for the inclusion of a young hind, which the sitter is shown carressing: in all probability, it has some heraldic significance, and was intended to identify the family to which the wispily bearded young man belonged. If so, however, the name remains to be rediscovered, but it is of course also possible that the creature was included for other symbolic reasons, which remain equally unexplained.
- Material/technique
- oil on panel
- Measurements
- 89 × 69 cm
- Acquisition
- acquired in 1894 by Prince Johann II von Liechtenstein
- Currently exhibited
- Garden Palace, permanent presentation
- Artists/makers/authors
- Francesco de' Rossi, genannt Salviati
- Inventory number
- GE 848
- Provenance
- probably Guadagni Collection in Florence; before 1894 in the Torrigiani Collection in Florence; acquired in 1894 by Prince Johann II von Liechtenstein from the dealer Stefano Bardini in Florence
- Iconography
- male portrait, not identified
Ausst.-Kat. Francesco Salviati (1510-1563) ou la Bella Maniera, Catherine Monbeig Goguel (Hg.), 2 Bde., erschienen Milano–Paris 1998, S. 50 u. 236-237, Kat. 9
Ausst.-Kat. Florence. Portraits à la cour des Medicis, Musée Jacquemart-André (Hg.), Musée Jacquemart-André, Paris 11.9.2015–25.1.2016, erschienen Bruxelles 2015, Abb. S. 114 (Detail), S. 138–139, Kat.-Nr. 25
Wilhelm Bode, Die Fürstlich Liechtenstein'sche Galerie in Wien, Wien 1896, S. 130 (als Agnolo Bronzino)
Karl Höss, Fürst Johann II. von Liechtenstein und die bildende Kunst, Wien 1908, S. 41 (als Agnolo Bronzino)
H. Schulze, Die Werke Angelo Bronzinos, Strassburg 1911, S. 31
A. McComb, Agnolo Bronzino. His Life and Works, Cambridge 1928, S. 128 f. (als Salviati)
Adolf Kronfeld, Führer durch die Fürstlich Liechtensteinsche Gemäldegalerie in Wien, 3. Aufl., Wien 1931, S. 166 (als Agnolo Bronzino), Kat. 848
B. Berenson, Italian pictures of the Renaissance, Oxford 1932, S. 197 (als unbekannter Florentiner, vielleicht Salviati)
A. Venturi, Storia dell'arte italiana, Bd. IX, 6, Bd. Bd. IX, Mailand 1933, S. 32, Abb. 16
Erich V. Strohmer, Die Gemäldegalerie des Fürsten Liechtenstein in Wien, Wien–Leipzig 1943, S. 92, Abb. 15 (als Bronzino)
A. Emiliani, Il Bronzino, Busto Arsizio 1960, S. 72
Ausst.-Kat. Meisterwerke der Malerei aus Privatsammlungen im Bodenseegebiet, Oskar Sandner, Verein Bregenzer Kunstausstellungen (Hg.), Künstlerhaus, Bregenz 1.7.1965–30.9.1965, erschienen Bregenz 1965, S. 27, Nr. 14, Abb. 51 (als Bronzino)
Ausst.-Kat. Italienische Kunst des XIV. bis XVI. Jahrhunderts. Aus den Sammlungen des Fürsten von Liechtenstein, Gustav Wilhelm, Liechtensteinische Kunstsammlungen (Hg.), Engländerbau, Vaduz 1972, erschienen Vaduz 1972, S. 12, Nr. 6, Abb. II (als Agnolo Bronzino)
Reinhold Baumstark, Meisterwerke der Sammlungen des Fürsten von Liechtenstein. Gemälde, Zürich–München 1980, S. 54, Kat.-Nr. 14, Tafel 14 (als Agnolo Bronzino)
K. Langedijk, The portraits of the Medici, Bd. I, Bd. Bd. I, Florenz 1981, S. 221-242
John Pope-Hennessy, Ausst.-Kat. Liechtenstein. The Princely Collections, New York 1985, S. 203-204, Kat. 128
Michaela Herrmann, Ausst.-Kat. Fünf Jahrhunderte italienische Kunst aus den Sammlungen des Fürsten von Liechtenstein, Vaduz 1994, S. 56-57 u. 152, Kat. 21
Ph. Costamagna, Ausst.-Kat. Francesco Salviati o la Bella Maniera, Paris 1998, S. 50 u. 236-237, Kat. 9
Ph. Costamagna, Ausst.-Kat. Francesco Salviati o la Bella Maniera, Rom 1998, S. 49, 236-237, Kat. 90
W. Koch-Mertens, Der Mensch und seine Kleider. Teil 1: Die Kulturgeschichte der Mode bis 1900, Düsseldorf-Zürich 2000, Abb. S. 190
Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Wien. Le Collezioni, München 2004, S. 173, Abb. S. 136 u. 156-157, Kat. V.11
Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Vienna. The Collections, Johann Kräftner (Hg.), München–Berlin–London–New York 2004, S. 173, Abb. S. 136 u. 156-157, Kat. V.11
Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Wien. Die Sammlungen, Johann Kräftner (Hg.), München–Berlin–London–New York 2004, S. 173, Abb. S. 136 u. 156-157, Kat. V.11
Ausst.-Kat. Halt und Zierde. Das Bild und sein Rahmen, Johann Kräftner, Robert Wald, Liechtenstein Museum, Wien 15.5.2009–12.1.2010, erschienen Wien 2009, Abb. S. 32, 41, Kat. 22
Johann Kräftner, Die Schätze der Liechtenstein. Paläste, Gemälde, Skulpturen, Wien 2013, Abb. S. 333
Johann Kräftner, The Treasures of the Liechtensteins. Palaces, Paintings, Sculptures, Vienna 2013
Ausst.-Kat. Von Rubens bis Makart. Die Fürstlichen Sammlungen Liechtenstein, Klaus Albrecht Schröder (Hg.), Albertina, Wien 16.2.2019–10.6.2019, erschienen Köln 2019, S. 68–71, Kat.-Nr. 8
Ausst.-Kat. From Rubens to Makart. LIECHTENSTEIN. The Princely Collections, Klaus Albrecht Schröder (Hg.), Albertina, Wien 16.2.2019–10.6.2019, erschienen Köln 2019, S. 68–71, Kat.-Nr. 8
Ausst.-Kat. The Medici: Portraits and Politics, 1512–1570, Keith Christiansen, Carlo Falciani (Hg.), The Metropolitan Museum of Art, New York 26.6.–11.10.2021, erschienen New Haven–London 2021, S. 282–284, Kat.-Nr. 89