Portrait of a Man
Francesco di Cristofano, called Franciabigio (1484–1525)
1517
this site may contain automatically translated textThe Princely Collections hold an outstanding Florentine Renaissance portrait in the form of the “Portrait of a Man”. This portrait, dated “1517” on a ‘cartellino’, shows an elegantly dressed gentleman. As the subject is not posing in front of a landscape but presented in front of a unified, non-descript background, all attention is concentrated on his face. The impressive features convey an essentially melancholy mood that is seemingly intensified by the dark beard and black garb. Thrust into close proximity to the viewer through its narrow focus, the portrait becomes a psychological study of the sitter with a sombre tone. The sitter’s melancholy, slightly lost look also conveys the impression that he is observing his own psychological processes. The subject’s powerfully expressive face is combined with detailed treatment of his facial features to create a work of rare individuality.
- Material/technique
- oil on canvas
- Measurements
- 55 × 40 cm
- Acquisition
- acquired in 1879 by Prince Johann II von Liechtenstein
- Artists/makers/authors
- Francesco di Cristofano, called Franciabigio
- Inventory number
- GE 851
- Provenance
- acquired in 1879 by Prince Johann II von Liechtenstein from the estate of Marchese Gino Capponi, Florence
- Iconography
- male portrait, not identified
G. Morelli, Kunstkritische Studien über italienische Malerei, Bd. 1, Bd. Bd. 1, Leipzig 1891, S. 126
Wilhelm Bode, Die Fürstlich Liechtenstein'sche Galerie in Wien, Wien 1896, S. 73
B. Berenson, The Florentine Painters of the Renaissance, 2. Aufl., New York 1904, S. 116
Karl Höss, Fürst Johann II. von Liechtenstein und die bildende Kunst, Wien 1908, S. 40-41, Abb. 3
B. Berenson, The Florentine Painters of the Renaissance, 3. Aufl., 3. Aufl., New York 1909, S. 135
G. Gronau, U. Thieme - F. Becker, Bd. 12, Bd. Bd. 12, Leipzig 1916, S. 326
A. Venturi, Storia dell'arte italiana, Bd. IX, 1, Bd. Bd. IX, Mailand 1925, S. 442, Abb. 327
Adolf Kronfeld, Führer durch die Fürstlich Liechtensteinsche Gemäldegalerie in Wien, 3. Aufl., Wien 1931, S. 167, Kat. 851
B. Berenson, Italian pictures of the Renaissance, Oxford 1932, S. 211
B. Berenson, Pitture italiane del Rinascimento. Catalogo dei principali artisti e delle loro opere con un indice dei luoghi, Mailand 1936, S. 181
S. J. Freedberg, Painting of the High Renaissance in Rome and Florence, Bd. 1, Bd. Bd. 1, Cambridge 1961, S. 483, Abb. 585
B. Berenson, Italian pictures of the Renaissance, Florentine School, London 1963, S. 66, Abb. 1368
F. Sricchia Santoro, Per il Franciabigio, in: Paragone XIV, 163 1963, S. 14
Susan Regan McKillop, Franciabigio (California Studies in the History of Art), Berkeley–Los Angeles–London 1974, S. 214 (als nicht von Franciabigio)
Reinhold Baumstark, Meisterwerke der Sammlungen des Fürsten von Liechtenstein. Gemälde, Zürich–München 1980, S. 49, Kat.-Nr. 6, Tafel 6
Keith Christiansen, Ausst.-Kat. Liechtenstein. The Princely Collections, New York 1985, S. 194-197, Kat. 125
Ausst.-Kat. Fünf Jahrhunderte italienische Kunst aus den Sammlungen des Fürsten von Liechtenstein, Uwe Wieczorek (Hg.), Liechtensteinische Staatliche Kunstsammlung, Vaduz 1994, erschienen Bern 1994, S. 38-39 u. 149, Kat. 12
Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Wien. Le Collezioni, München 2004, S. 173, Abb. S. S. 136 u. 155, Kat. V.12
Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Vienna. The Collections, Johann Kräftner (Hg.), München–Berlin–London–New York 2004, S. 173, Abb. S. S. 136 u. 155, Kat. V.12
Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Wien. Die Sammlungen, Johann Kräftner (Hg.), München–Berlin–London–New York 2004, S. 173, Abb. S. S. 136 u. 155, Kat. V.12
Ausst.-Kat. I Principi e le Arti. Dipinti e sculture dalle Collezioni Liechtenstein, Johann Kräftner, Reinhold Baumstark, Mariake Bückling, Guy C. Bauman, Keith Christiansen, u.a., Lavinia M. Galli Michero (Hg.), Museo Poldi Pezzoli, Mailand 28.9.2006–17.12.2006, erschienen Mailand 2007, S. 30, Abb. 31, Kat. 1
Ausst.-Kat. The Princes and the Arts. Paintings and Sculptures from the Liechtenstein Collections, Johann Kräftner, Reinhold Baumstark, Mariake Bückling, Guy C. Bauman, Keith Christiansen, Fernando Mazzoca u.a., Lavinia M. Galli Michero (Hg.), Museo Poldi Pezzoli, Milan 28.9.2006–17.12.2006, erschienen Milano 2007, S. 30, Abb. 31, Kat. 1
Johann Kräftner, Die Schätze der Liechtenstein. Paläste, Gemälde, Skulpturen, Wien 2013, Abb. S. 336
Johann Kräftner, The Treasures of the Liechtensteins. Palaces, Paintings, Sculptures, Vienna 2013
Ausst.-Kat. Les Collections du Prince de Liechtenstein. Cranach, Raphael, Rubens, Van Dyck, Rembrandt, Vernet, Hubert Robert, Vigée-Lebrun, Fonds Mercator (Hg.), Caumont Centre d’Art, Aix-en-Provence 7.11.2015–20.3.2016, erschienen Brüssel 2015, S. 66–67, Kat.-Nr. 3
Ausst.-Kat. Menschenbilder – Götterwelten. The Worlds of Gods and Men, Johann Kräftner (Hg.), Dom Quartier Salzburg (Residenzgalerie Salzburg und Nordoratorium), Salzburg 30.7.–16.10.2016, erschienen Wien 2016, S. 200–201, Kat.-Nr. 45
Ausst.-Kat. Menschenbilder – Götterwelten. The Worlds of Gods and Men, Johann Kräftner (Hg.), Dom Quartier Salzburg (Residenzgalerie Salzburg und Nordoratorium), Salzburg 30.7.–16.10.2016, erschienen Wien 2016, S. 200–201, Kat.-Nr. 45
Ausst.-Kat. Liechtenstein. Die Fürstlichen Sammlungen, Regula Berger, Matthias Frehner und Rainer Lawicki (Hg.), Kunstmuseum, Bern 12.11.2016–19.3.2017, erschienen München 2016, S. 57, Kat.-Nr. 16
Ausst.-Kat. Von Rubens bis Makart. Die Fürstlichen Sammlungen Liechtenstein, Klaus Albrecht Schröder (Hg.), Albertina, Wien 16.2.2019–10.6.2019, erschienen Köln 2019, S. 66–68, Kat.-Nr. 7
Ausst.-Kat. From Rubens to Makart. LIECHTENSTEIN. The Princely Collections, Klaus Albrecht Schröder (Hg.), Albertina, Wien 16.2.2019–10.6.2019, erschienen Köln 2019, S. 66–68, Kat.-Nr. 7