Portrait of a Man
Bernhard Strigel (1460–1528)
c. 1515
this site may contain automatically translated text
Bernhard Strigel is rightly most admired as a portrait specialist, but – like all artists of his time – he was also active as a painter of religious subjects. He was born into a family of artists in the town of Memmingen in Swabia, and it remained his base for the rest of his life. Nevertheless, his strikingly distinctive style evidently soon won him a wider appeal at the highest level, since by 1499 he was already working for Maximilian I, who became Holy Roman Emperor in 1508. Indeed, his most celebrated work is a dynastic group portait of the Emperor and his family – a sort of secular equivalent of the popular religious subject of the Holy Kinship – which was executed in 1515, and is now in the Kunsthistorisches Museum in Vienna.
By 1520, that work belonged to Maximilian’s councillor, the humanist Johannes Cuspinian (himself the subject of a memorable portrait by Lucas Cranach the Elder in the Oskar Reinhart Collection, Winterthur), and it has been hypothesised that the sitters in the pair of portraits (GE 712 and GE 714) may have been part of his circle. In fact, however, nothing concrete is known concerning their identities, and the most that can be said is that they are plainly a husband and wife. Close examination of their hands reveals the fact that they were modified by repainting at an early date to conceal the rosaries they were originally shown holding, presumably in the aftermath of a conversion from the catholic faith to Lutheranism.
In addition, both panels have been cut down slightly, but the overall effect of sombrely dressed individuals in middle life set against a bold red and gold damask with a sliver of landscape beyond remains. The two sitters are seen frontally, but at the same time appear to be in animated and sympathetic dialogue with one another.
- Material/technique
- oil on linden panel, reverse original
- Measurements
- 42.2 × 29.2 cm
- Acquisition
- presumably acquired in 1805 by Prince Alois I von Liechtenstein
- Currently exhibited
- Garden Palace, permanent presentation
- Artists/makers/authors
- Bernhard Strigel
- Inventory number
- GE 712
- Provenance
- first mentioned as Holbein in Johann Dallinger von Dalling the Elder's handwritten gallery catalogue of 1805
- Iconography
- male portrait, not identified
Ausst.-Kat. Die Kunst der Donauschule. 1490-1540, Otto Wutzel (Hg.), erschienen Linz 1965, S. 18, 195 u. 196, Kat. 460
Johann Dallinger von Dalling d. Ä., Catalogus, Manuskript verfasst 1805–1807, S. Manuskript (als Holbein), Kat. 396
G. F. Waagen, Handbuch der deutschen und niederländischen Malerschulen, Bd. 1, Bd. Bd. 1, Stuttgart 1862, S. 189 (als Zeitblom)
Gustav Friedrich Waagen, Die vornehmsten Kunstdenkmäler in Wien, Wien 1866, S. 278 (als Zeitblom, unter Holbein ?)
Jacob von Falke, Katalog der fürstlich Liechtensteinischen Bilder-Galerie im Gartenpalais der Rossau zu Wien, Wien 1873 , S. 121-122 (als Bartholomäus Zeitblom), Kat. 1057
O. Eisenmann, Zeitschrift für bildende Kunst 9 1874, S. 156
Wilhelm Bode - L. Scheibler, Bernhard Strigel, in: Jahrbuch der Preussischen Kunstsammlungen 2, Bd. Bd. 2 1881, S. 61
Jacob von Falke, Katalog der fürstlich Liechtensteinischen Bilder-Galerie im Gartenpalais der Rossau zu Wien, Wien 1885, S. 95 (als Bartholomäus Zeitblom), Kat. 712
A. Woltmann - K. Woermann, History of Painting, Bd. 2, Bd. Bd. 2, London 1887, S. 196
H. Janitschek, Geschichte der deutschen Malerei, Berlin 1890, S. 442
W. Suida, Die Gemäldegalerie der K.K. Akademie der bildenden Künste. Die Sammlungen Liechtenstein, Czernin, Harrach und Schönborn-Buchheim, Stuttgart 1890, Bd. 2, S. 117
Wilhelm Bode, Die Fürstlich Liechtenstein'sche Galerie in Wien, Wien 1896, S. 126
A. Mayer, Bernhard Strigel als Porträtmaler, in: Pantheon 3 1929, Abb. S. 2-3
Adolf Kronfeld, Führer durch die Fürstlich Liechtensteinsche Gemäldegalerie in Wien, 3. Aufl., Wien 1931, S. 138-139, Kat. 712
J. Baum, U. Thieme - F. Becker, Bd. 32, Bd. Bd. 32, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler, Leipzig 1938, S. 188, Werkverz., Kat. 25
Erich V. Strohmer, Die Gemäldegalerie des Fürsten Liechtenstein in Wien, Wien–Leipzig 1943, S. 102, Abb. 74
A. Stange, Deutsche Malerei der Gotik VIII, Bd. Bd. VIII, München 1957, S. 149
A. Stange, Kritisches Verzeichnis der deutschen Tafelbilder vor Dürer, Bd. 2, Bd. Bd. 2 1970, S. 218, Kat. 957
Ausst.-Kat. Deutsche Malerei. 15.–19. Jahrhundert. Aus den Sammlungen des Regierenden Fürsten von Liechtenstein, Reinhold Baumstark, Liechtensteinische Staatliche Kunstsammlung (Hg.), Liechtensteinische Staatliche Kunstsammlung, Vaduz 1979, erschienen Vaduz 1979, S. 26-27, Kat. 3
Reinhold Baumstark, Meisterwerke der Sammlungen des Fürsten von Liechtenstein. Gemälde, Zürich–München 1980, S. 277–278, Kat.-Nr. 124, Tafel 124 (als Bildnis des Dr. Georg Tannstetter)
G. Bayer, Memmingen in historischen Bildern, Memmingen 1983, Abb. Taf. S. 76
Guy C. Bauman, Ausst.-Kat. Liechtenstein. The Princely Collections, New York 1985, S. 234-235, Kat. 148
F. Graf-Stuhlhofer, Humanismus zwischen Hof und Universität. Georg Tannstetter (Collimitius) und sein wissenschaftliches Umfeld im Wien des frü- hen 16. Jahrhunderts, Wien 1996, S. 36, Abb. 4
Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Wien. Le Collezioni, München 2004, S. 173, Abb. S. 144, Kat. V.4
Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Vienna. The Collections, Johann Kräftner (Hg.), München–Berlin–London–New York 2004, S. 173, Abb. S. 144, Kat. V.4
Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Wien. Die Sammlungen, Johann Kräftner (Hg.), München–Berlin–London–New York 2004, S. 173, Abb. S. 144, Kat. V.4
Ausst.-Kat. Das Frühe Porträt. Aus den Sammlungen des Fürsten von und zu Liechtenstein und dem Kunstmuseum Basel, Stephan Kemperdick, Andreas Beyer, Kunstmuseum, Basel 25.2.2006–2.7.2006, erschienen München–Berlin–London–New York 2006, S. 57-61, Kat. 5
Bodo Brinkmann, Claire Guinomet, Alice Hoppe-Harnoncourt u.a., Dürer, Cranach, Holbein. Die Entdeckung des Menschen: Das deutsche Porträt um 1500, 1. Aufl. Aufl., Wien 2011, S. 284, Abb. 284, Kat. 182
Johann Kräftner, Die Schätze der Liechtenstein. Paläste, Gemälde, Skulpturen, Wien 2013, Abb. S. 326
Johann Kräftner, The Treasures of the Liechtensteins. Palaces, Paintings, Sculptures, Vienna 2013
Ausst.-Kat. Crown of the Alps. Masterworks from the Collections of the Prince of Liechtenstein, National Palace Museum, Taipei 17.4.2015–31.8.2015, erschienen Taipei City 2015, S. 82–83, Kat.-Nr. 16
Ausst.-Kat. Menschenbilder – Götterwelten. The Worlds of Gods and Men, Johann Kräftner (Hg.), Dom Quartier Salzburg (Residenzgalerie Salzburg und Nordoratorium), Salzburg 30.7.–16.10.2016, erschienen Wien 2016, S. 188–191, Kat.-Nr. 40
Ausst.-Kat. Menschenbilder – Götterwelten. The Worlds of Gods and Men, Johann Kräftner (Hg.), Dom Quartier Salzburg (Residenzgalerie Salzburg und Nordoratorium), Salzburg 30.7.–16.10.2016, erschienen Wien 2016, S. 188–191, Kat.-Nr. 40
Ausst.-Kat. Liechtenstein. Die Fürstlichen Sammlungen, Regula Berger, Matthias Frehner und Rainer Lawicki (Hg.), Kunstmuseum, Bern 12.11.2016–19.3.2017, erschienen München 2016, S. 38, 58, Kat.-Nr. 17