Mountain Landscape with Waterfall and Mill
Lucas van Valckenborch (1535–1597)
1595
this site may contain automatically translated text
Lucas van Valckenborch was one of the most important and sought-after Flemish landscape specialists of the second half of the sixteenth century. He joined the painters’ guild in Malines (Mechelen) in 1560, but the Spanish Fury of 1566 induced him to flee to Liège, and thereafter his peripatetic career took him to Aachen, Antwerp, Linz, and finally Frankfurt from 1593 until his death four years later.
The present painting, which is signed and dated 1595, and consequently belongs to his final period, follows what by this juncture was an established formula, but remains an extremely fine example of his art. In essence, the composition is divided into two by a bold diagonal: over to the left, a dark and shadowy foreground, capped by impossibly spiky towering peaks, introduces the vertiginous faraway prospect of a splendid city by a great river in the valley below, and leading in its turn to the greens and blues of the far horizon. In view of the fact that some of Valckenborch’s pictures – for all their fantastical elements – are nevertheless topographical views, which demonstrably portray actual places, attempts have understandably been made to identify the scene here. Given the date of its execution, Frankfurt would be the logical source of inspiration, but that does not fit, and in the present instance it does on the whole seem right to accept that this is a work of the imagination.
- Material/technique
- oil on panel
- Measurements
- 26.8 × 37.5 cm
- Acquisition
- historical family property
- Artists/makers/authors
- Lucas van Valckenborch
- Inventory number
- GE 563
- Signature/inscriptions content only available in German
- sign. und dat. auf einem Stein rechts von der Mitte: 1595 L VV
- Provenance
- first mentioned in 1780 in the gallery catalogue "Description des Tableaux, et des Piéces de Sculpture, ..." by Johann Dallinger von Dalling the Elder
- Place of origin
- Holland
- Iconography
- Mountain Landscape
Ausst.-Kat. Die Flämische Landschaft. 1520–1700, Kulturstiftung Ruhr Hessen, Kunsthistorisches Museum Wien (Hg.), Kulturstiftung Ruhr Essen, Villa Hügel, Essen 23.8.2003–30.11.2003; Kunsthistorisches Museum, Wien 23.12.2003–12.4.2004, erschienen Lingen 2003, S. 128–129, Kat.-Nr. 41
Uwe Wieczorek, Fels- und Gebirgslandschaften, in: Ausst.-Kat.Die Flämische Landschaft. 1520–1700, Kulturstiftung Ruhr Hessen, Kunsthistorisches Museum Wien (Hg.), Kulturstiftung Ruhr Essen, Villa Hügel, Essen 23.8.2003–30.11.2003; Kunsthistorisches Museum, Wien 23.12.2003–12.4.2004, erschienen Lingen 2003, S. 119–123, S. 121
Johann Dallinger von Dalling, Description des Tableaux, et des Piéces de Sculpture, que renferme la Gallerie de son Altesse François Joseph Chef et Prince Regnant de la Maison de Liechtenstein, Vienne 1780, S. 133, Kat. 478
Johann Dallinger von Dalling d. Ä., Catalogus, Manuskript verfasst 1805–1807, S. Manuskript, als "vom Lugini", Kat. 660
Jacob von Falke, Katalog der fürstlich Liechtensteinischen Bilder-Galerie im Gartenpalais der Rossau zu Wien, Wien 1873 , S. 96, Kat. 840
Jacob von Falke, Katalog der fürstlich Liechtensteinischen Bilder-Galerie im Gartenpalais der Rossau zu Wien, Wien 1885, S. 76, Kat. 563
Wilhelm Bode, Die Fürstlich Liechtenstein'sche Galerie in Wien, Wien 1896, S. 107 (als Ansicht von Linz)
Adolf Kronfeld, Führer durch die Fürstlich Liechtensteinsche Gemäldegalerie in Wien, 3. Aufl., Wien 1931, S. 113, Kat. 563
F. T. Schulz, U. Thieme - F. Becker, Bd. 34, Bd. Bd. 34, Leipzig 1940, S. 49-50
Alexander Wied, Lucas van Valckenborch, in: Jahrbuch der kunsthistorischen Sammlungen in Wien, Bd. 67, Bd. Bd. 67 1971, S. 172, Werkv.-Nr. 58, Abb. 146 (keine Ansicht von Linz)
M. Poprzecka, Le paysage industriel vers 1600, in: Bulletin du Musée National de Varsovie 14 1973, S. 43, Kat. 1
Reinhold Baumstark, Meisterwerke der Sammlungen des Fürsten von Liechtenstein. Gemälde, Zürich–München 1980, S. 139, Kat.-Nr. 43, Tafel 43
Walter Liedtke, Ausst.-Kat. Liechtenstein. The Princely Collections, New York 1985, S. 281-282, Kat. 178
Walter Liedtke, Flemish Paintings in the Collection of the Princes of Liechtenstein, in: Tableau 8 1985, S. 78, Kat. 7
Ausst.-Kat. Der Blick in die Ferne. Landschaftsmalerei aus den Sammlungen des Fürsten von und zu Liechtenstein. 15. bis 19. Jahrhundert, Johann Kräftner, Alexandra Hanzl, Kathrine Klopf-Weiss, Liechtenstein Museum (Hg.), Kunstmuseum, Luzern, 9.8.2008–5.10.2008, erschienen Wien 2008, S. 152, Abb. S. 92, Kat. 20
Johann Kräftner, Die Schätze der Liechtenstein. Paläste, Gemälde, Skulpturen, Wien 2013, Abb. S. 225
Johann Kräftner, The Treasures of the Liechtensteins. Palaces, Paintings, Sculptures, Vienna 2013
Ausst.-Kat. Rubens, Van Dyck and the Flemish School of Painting. Masterpieces from the Collections of the Prince of Liechtenstein (Book Series for the National Museum of China International Exchange), Lu Zhangshen (Hg.), National Museum of China, Beijing 5.11.2013–15.2.2014, erschienen Beijing 2013, S. 194, 200, Abb. 200, Kat. 84
Ausst.-Kat. Rubens, Van Dyck and the Flemish School of Painting. Masterpieces from the Collections of the Prince of Liechtenstein, Shi Dawei (Hg.), China Art Museum, Shanghai 12.3.2014–2.6.2014, erschienen Shanghai 2014, S. 281, S. 289, Kat.-Nr. 84
Ausst.-Kat. Rubens, Van Dyck, Jordaens... Meisterwerke der Flämischen Malerei aus den Sammlungen des Fürsten von und zu Liechtenstein, Staatliches Museum für Bildende Künste A. S. Puschkin, Moskau 19.6.2014–19.10.2014, erschienen Wien–Moskau 2014, S. 136-139, Abb. 137, Kat. 7
Ausst.-Kat. A Jewel Box from Europe. Treasures from the collections of the Prince of LIECHTENSTEIN, TNC Procect (Hg.), Prefectural Art Museum, Hiroshima 18 September 2020–29 November 2020; The Bunkamura Museum of Art, Tokyo 12 October 2019–23 december 2019; Utsonimiya Museum of Art, Utsunomiya 12 January 2020–24 February 2020; Oita Prefectural Art Museum, Oita 6 March 2020–19 April 2020; Tokyo Fuji Art Museum, Tokyo 2 May 2020–5 July 2020; The Miyagi Museum of Art, Miyagi 14 July 2020–6 September 2020, erschienen Tokyo 2019, Abb. S. 150, S. 239–240, Kat.-Nr. 94