Landscape with Forge
Herri met de Bles (1510–1555)
c. 1535
this site may contain automatically translated text
Herri met de Bles, who appears to have spent his career in Antwerp, was in all probability the nephew of the painter Joachim Patinir (c. 1475/80–1524), and was clearly deeply influenced by his innovative and atmospheric approach to the depiction of landscape. In Italy, he was known as Civetta (owl), because of his habit of signing his works – as here – not with his name, but instead with a visual cipher, in his case an owl.
The present panel is in effect divided into two quite distinct zones, with the foreground and middleground being given over to an intensely realistic and contemporary representation of scenes of industrious labour, and the distant prospect to a fantastical panorama of towering peaks and exotic buildings. Over to the left is a hammer mill, with blazing furnaces and gigantic bellows, within which there labour four ant-like figures, while slightly further back on the right is a substantial horse-drawn cart around which are seen various figures engaged in digging and other tasks.
Back over to the far left, there is a magnificent port with a sailing ship and other boats in its harbour, and both onion-domed edifices and a large, low domed structure, which conforms to the standard type of the temple at Jerusalem, and may conceivably suggest that what is on display is more than just a slice of everyday life. This townscape is balanced on the right by a pair of castles, one beyond the other, which may look dreamily romantic to modern eyes, but whose architecture was unquestionably more familiar to Civetta’s fellow-Netherlanders than that of the city at the other edge of the picture.
- Material/technique
- oil on panel
- Measurements
- 49 × 82 cm
- Acquisition
- acquired in 1695 by Prince Johann Adam Andreas I von Liechtenstein
- Artists/makers/authors
- Herri met de Bles
- Inventory number
- GE 749
- Signature/inscriptions content only available in German
- sign. mit der Eule (am Kamin links vorne)
- Provenance
- Perhaps identical with a painting by Civetta that Prince Johann Johann Adam Andreas I von Liechtenstein acquired from "G. Batt. Bacelli" (Bonelli ?) in 1695.
- Iconography
- Landscape , Genre scene outside
“Mirror of the Earth”, The World Landscape in Sixteenth-Century Flemish Painting, Princeton, New Jersey 1989, S. 102, Anm. 118 (als Kopie nach der Fassung in Graz)
Ausst.-Kat. De ontdekking van het dagelijks leven. Van Bosch tot Bruegel, Peter van der Coelen, Friso Lammertse (Hg.), Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam 10.10.2015–17.1.2016, erschienen Rotterdam 2015, S. 265, Kat.-Nr. 44
Matthias Ubl, Het zit in de details. De Brunswijkse Monogrammist en Herri met de Bles, in: Ausst.-Kat.De ontdekking van het dagelijks leven. Van Bosch tot Bruegel, Peter van der Coelen, Friso Lammertse (Hg.), Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam 10.10.2015–17.1.2016, erschienen Rotterdam 2015, S. 141–153, S. 149, S. 150, Abb. 141
Johann Dallinger von Dalling d. Ä., Catalogus, Manuskript verfasst 1805–1807, S. Manuskript, Kat. 410
Jacob von Falke, Katalog der fürstlich Liechtensteinischen Bilder-Galerie im Gartenpalais der Rossau zu Wien, Wien 1873 , S. 128 (als Pieter Aertszen), Kat. 1109
Jacob von Falke, Katalog der fürstlich Liechtensteinischen Bilder-Galerie im Gartenpalais der Rossau zu Wien, Wien 1885, S. 101 (als Pieter Aertszen), Kat. 749
L. Scheibler, Ueber altdeutsche Gemälde in der Kaiserlichen Galerie zu Wien, in: Repertorium für Kunstwissenschaft 10 1887, S. 288
Adolf Kronfeld, Führer durch die Fürstlich Liechtensteinsche Gemäldegalerie in Wien, 3. Aufl., Wien 1931, S. 151, Kat. 749
M. J. Friedländer, Die altniederländische Malerei, Bd. 13, Bd. Bd. 13, Leiden 1936, S. 149, Kat. 93
Ausst.-Kat. Meisterwerke aus den Sammlungen des Fürsten von Liechtenstein, Gustav Wilhelm, Paul Hilber (Hg.), Kunstmuseum Luzern, Luzern 5.6.1948–31.10.1948, erschienen Luzern 1948, S. XXVII-XXVIII u. 24, Kat. 98
L. Weisz, Die ältesten Darstellungen der Eisenerzeugung in der Kunst, in: Roll-Werkzeitung 21 1950, S. 46-47
A. Dasnoy, Henri Blès, peintre de la réalité et de la fantaisie, in: Etudes d'Histoire et d'Archéologie Namuroises, dédiées à Ferdinand Courtoy, Namur 1952, S. 621ff., Abb. Tafel III
R. Evrard, Les artistes et les usines à fer, Lüttich 1955, S. 31, Abb. 19
L. van Puyvelde, La peinture flamande au siècle de Bosch et Brueghel, Paris 1962, S. 227
Ausst.-Kat. Meisterwerke der Malerei aus Privatsammlungen im Bodenseegebiet, Oskar Sandner, Verein Bregenzer Kunstausstellungen (Hg.), Künstlerhaus, Bregenz 1.7.1965–30.9.1965, erschienen Bregenz 1965, S. 24, Nr. 8, Abb. 32
H. G. Franz, Niederländische Landschaftsmalerei im Zeitalter des Manierismus, Bd. I, Bd. Bd. I, Graz 1969, S. 79
M. J. Friedländer, Early Netherlandish Painting, Bd. XIII, Bd. Bd. XIII, Leiden 1975, S. 81, Nr. 93, Abb. Taf. 45
B. W. Meijer, Ausst.-Kat. Palazzo Vecchio: committenza e collezionismo medicei. Firenze e la Toscana dei Medici nell'Europa del Cinquecento, Florenz 1980, S. 269
Reinhold Baumstark, Meisterwerke der Sammlungen des Fürsten von Liechtenstein. Gemälde, Zürich–München 1980, S. 80, Kat.-Nr. 33, Tafel 33
Guy C. Bauman, Ausst.-Kat. Liechtenstein. The Princely Collections, New York 1985, S. 279-280, Kat. 177
J. Ph. Lecat, Le Siècle de la Toison d'or 1986, S. 175
F. Calmotti, Miniere, fornaci e fucine nella pittura di paesaggio fiamminga del XVI secolo, Diss., Mailand 1988
F. Calmotti, La fusione del ferro nei dipinti fiamminghi del XVI secolo 1989, S. 28
Ausst.-Kat. Sammlungen des Fürsten von Liechtenstein, Uwe Wieczorek, Paul Reiles, Jean Luc Koltz (Hg.), Museée national d'histoire et d'art Luxembourg, Luxemburg 8.7.1995–3.9.1995, erschienen Luxemburg 1995, S. 117–118, Kat.-Nr. 87
Ausst.-Kat. Collections du Prince de Liechtenstein, Uwe Wieczorek, Paul Reiles, Jean Luc Koltz (Hg.), Musée national d’histoire et d’art de Luxembourg, Luxemburg 8.7.1995–3.9.1995, erschienen Luxemburg 1995, S. 71, Nr. 87, Abb. S. 106, Textband S. 117-118, Kat. 87
Ausst.-Kat. Der Blick in die Ferne. Landschaftsmalerei aus den Sammlungen des Fürsten von und zu Liechtenstein. 15. bis 19. Jahrhundert, Johann Kräftner, Alexandra Hanzl, Kathrine Klopf-Weiss, Liechtenstein Museum (Hg.), Kunstmuseum, Luzern, 9.8.2008–5.10.2008, erschienen Wien 2008, S. 150, Abb. S. 71, Kat. 7
Ausst.-Kat. Rubens, Van Dyck, Jordaens... Meisterwerke der Flämischen Malerei aus den Sammlungen des Fürsten von und zu Liechtenstein, Staatliches Museum für Bildende Künste A. S. Puschkin, Moskau 19.6.2014–19.10.2014, erschienen Wien–Moskau 2014, S. 118-121, Abb. 119, Kat. 3
Ausst.-Kat. Crown of the Alps. Masterworks from the Collections of the Prince of Liechtenstein, National Palace Museum, Taipei 17.4.2015–31.8.2015, erschienen Taipei City 2015, S. 126–127, Kat.-Nr. 38
Ausst.-Kat. Von Rubens bis Makart. Die Fürstlichen Sammlungen Liechtenstein, Klaus Albrecht Schröder (Hg.), Albertina, Wien 16.2.2019–10.6.2019, erschienen Köln 2019, S. 94–97, Kat.-Nr. 15
Ausst.-Kat. From Rubens to Makart. LIECHTENSTEIN. The Princely Collections, Klaus Albrecht Schröder (Hg.), Albertina, Wien 16.2.2019–10.6.2019, erschienen Köln 2019, S. 94–97, Kat.-Nr. 15