Hercules at the Crossroads
Pompeo Girolamo Batoni (1708–1787)
1748
this site may contain automatically translated textIn Pompeo Girolamo Batoni’s “Hercules at the Crossroads”, two women appear to the youthful hero and try to persuade him to take one of two opposing ways of life. Voluptas in the figure of Venus wishes to win him for a life of pleasure and enjoyment, while Virtus, in the figure of Minerva, recommends for him the arduous, laborious path of virtue. Hercules opts for the path of responsibility and glory, thus this parable is seen as paradigm of an ethical decision and a model for the upcoming ruler of one of the most influential noble dynasties in the Habsburg Empire. The painting was commissioned by Prince Joseph Wenzel I von Liechtenstein in person, together with its pendant “Venus Presenting Aeneas with Armour Forged by Vulcan”, and is dated 1748, the year Joseph Wenzel assumed the majorate.
- Material/technique
- oil on canvas, unlined
- Measurements
- 99 × 74 cm
- Acquisition
- acquired by Prince Joseph Wenzel I von Liechtenstein
- Artists/makers/authors
- Pompeo Girolamo Batoni
- Inventory number
- GE 161
- Signature/inscriptions content only available in German
- sign. und dat. unten rechts: P.B.1748.
- Provenance
- Acquired in 1805 by Prince Joseph Wenzel I von Liechtenstein after a commission from the artist together with the pendant (inv. no. GE 163); mentioned in 1805 in the gallery catalogue (manuscript) of Johann Dallinger von Dalling (with a reference to a now lost 18th century inventory in which the painting is listed as the property of Joseph Wenzel I in his private gallery in the Majoratshaus in Vienna's Herrengasse)
- Iconography
- Hercules at the Crossroads
Johann Dallinger von Dalling d. Ä., Catalogus, Manuskript verfasst 1805–1807, S. Manuskript, Kat. 86
G. Parthey, Deutscher Bildersaal. Verzeichnis der in Deutschland vorhandenen Oelbilder verstorbener Maler aller Schulen, Bd. Bd. I, Berlin 1863, S. 72, Kat. 12
Jacob von Falke, Katalog der fürstlich Liechtensteinischen Bilder-Galerie im Gartenpalais der Rossau zu Wien, Wien 1873 , S. 72, Kat. 612
Jacob von Falke, Katalog der fürstlich Liechtensteinischen Bilder-Galerie im Gartenpalais der Rossau zu Wien, Wien 1885, S. 25, Kat. 161
U. Thieme - F. Becker, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler, Bd. 3, Bd. Bd. 3, Leipzig 1909, S. 37
Theodor von Frimmel, Lexikon der Wiener Gemäldesammlungen, Bd. I A-F, in: Theodor von Frimmel, Lexikon der Wiener Gemäldesammlungen. Abschlussbände mit übersichtlichen Zusammenstellungen, München 1913, 1914, S. 159
H. Voss, Die Malerei des Barock in Rom, Berlin 1924, S. 648-649, Abb. S. 415
E. Panofsky, Hercules am Scheidewege und andere antike Bildstoffe in der neueren Kunst, Leipzig 1930, S. 131, 133, Abb. 82
Adolf Kronfeld, Führer durch die Fürstlich Liechtensteinsche Gemäldegalerie in Wien, 3. Aufl., Wien 1931, S. 60, Kat. 161
E. Emmerling, Pompeo Batoni. Sein Leben und Werk, Darmstadt 1932, S. 125, Kat. 152
A.M. Clark, Some Early Subject Pictures by P.G. Batoni, in: The Burlington Magazine 101 1959, S. 235
I. Belli Barsali, Dizionario biografico degli Italiani, Bd. 7, Bd. Bd. 7, Rom 1965, S. 200
Ausst.-Kat. Angelika Kauffmann und ihre Zeitgenossen, Oskar Sandner, erschienen Bregenz 1968, S. 90, Nr. 116, Abb. 54
E. Haverkamp-Begemann und A.M. Logan, European Drawings and Watercolors in the Yale University Art Gallery, 1500-1900, New Haven 1970, S. Bd. I, Nr. 302, Bd. II, Abb. 163 (zur Vorzeichnung zu "Tugend" und "Laster")
N. Gabrielli, Galleria Sabauda. Maestri italiani, Turin 1971, S. 68
P. Dreyer, Ausst.-Kat. Stiftung Ratjen: Italienische Zeichnungen des 16. bis 18. Jahrhunderts, München 1977, S. 242
E. P. Bowron, Ausst.-Kat. A Scholar Collects: Selections from the Anthony Morris Clark Bequest, Philadelphia 1980, S. 46
A.M. Clark, Pompeo Batoni. A Complete Catalogue of his Works, Oxford 1985, S. 243, Nr. 123, Abb. 120
Keith Christiansen, Ausst.-Kat. Liechtenstein. The Princely Collections, New York 1985, S. 224-225, Kat. 144
Michaela Herrmann, Ausst.-Kat. Fünf Jahrhunderte italienische Kunst aus den Sammlungen des Fürsten von Liechtenstein, Vaduz 1994, S. 98-99 u. 156, Kat. 42
Ausst.-Kat. "Götter wandelten einst..." Antiker Mythos im Spiegel alter Meister aus den Sammlungen des Fürsten von Liechtenstein, Uwe Wieczorek, Liechtensteinische Staatliche Kunstsammlung (Hg.), Liechtensteinische Staatliche Kunstsammlung, Vaduz 11.9.1998, erschienen Bern 1998, S. 101-105, 147, 168-169, Abb. 103, Kat. 43
Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Wien. Le Collezioni, München 2004, S. 217, Abb. S. 199-200, Kat. VI.11
Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Vienna. The Collections, Johann Kräftner (Hg.), München–Berlin–London–New York 2004, S. 217, Abb. S. 199-200, Kat. VI.11
Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Wien. Die Sammlungen, Johann Kräftner (Hg.), München–Berlin–London–New York 2004, S. 217, Abb. S. 199-200, Kat. VI.11
Ausst.-Kat. I Principi e le Arti. Dipinti e sculture dalle Collezioni Liechtenstein, Johann Kräftner, Reinhold Baumstark, Mariake Bückling, Guy C. Bauman, Keith Christiansen, u.a., Lavinia M. Galli Michero (Hg.), Museo Poldi Pezzoli, Mailand 28.9.2006–17.12.2006, erschienen Mailand 2007, S. 46, 46, 47 (Detailabb.), Kat. 9
Ausst.-Kat. The Princes and the Arts. Paintings and Sculptures from the Liechtenstein Collections, Johann Kräftner, Reinhold Baumstark, Mariake Bückling, Guy C. Bauman, Keith Christiansen, Fernando Mazzoca u.a., Lavinia M. Galli Michero (Hg.), Museo Poldi Pezzoli, Milan 28.9.2006–17.12.2006, erschienen Milano 2007, S. 46, 46, 47 (Detailabb.), Kat. 9
L. Barroero, F. Mazzocca, Pompeo Batoni, L'Europa delle Corti e il Grand Tour, Mailand 2008, S. 218, Abb. S. 219, Kat. 13
Ausst.-Kat. Splendeurs des Collections du Prince de Liechtenstein / Splendours of the Collections of the Prince of Liechtenstein, Alexandra Hanzl, Kathrine Klopf-Weiss, Johann Kräftner, Brigitte Lackner, Michael Schweller, Arthur Stögmann, Johann Kräftner, Caroline Messensee (Hg.), Palais Lumière, Evian 4.6.2011–2.10.2011, erschienen Montreuil 2011, Abb. 22
Ausst.-Kat. Masterworks from the Collections of the Prince of Liechtenstein, Johann Kräftner (Hg.), The National Art Center, Tokyo 3.10.2012–23.12.2012; The Museum of Art, Kochi 5.1.2013–7.3.2013; Municipal Museum of Art, Kyoto 19.3.2013–9.6.2013, erschienen Tokyo 2012
Ausst.-Kat. Princely Treasures from the House of Liechtenstein, National Museum of Singapore, Singapore 27.6.2013–29.9.2013, erschienen Singapore 2013, S. 124, Abb. 125, Kat. 49
Johann Kräftner, Die Schätze der Liechtenstein. Paläste, Gemälde, Skulpturen, Wien 2013, Abb. S. 190
Johann Kräftner, The Treasures of the Liechtensteins. Palaces, Paintings, Sculptures, Vienna 2013
Ausst.-Kat. Les Collections du Prince de Liechtenstein. Cranach, Raphael, Rubens, Van Dyck, Rembrandt, Vernet, Hubert Robert, Vigée-Lebrun, Fonds Mercator (Hg.), Caumont Centre d’Art, Aix-en-Provence 7.11.2015–20.3.2016, erschienen Brüssel 2015, S. 120–121, Kat.-Nr. 29a
Ausst.-Kat. Liechtenstein. Die Fürstlichen Sammlungen, Regula Berger, Matthias Frehner und Rainer Lawicki (Hg.), Kunstmuseum, Bern 12.11.2016–19.3.2017, erschienen München 2016, S. 170, Kat.-Nr. 95
Johann Kräftner, Die Sammlungen und Paläste der Fürsten von Liechtenstein. Ein kurzer Überblick über sechs Jahrhunderte anhaltende Sammel- und Bautätigkeit, in: Ausst.-Kat.Liechtenstein. Die Fürstlichen Sammlungen, Regula Berger, Matthias Frehner und Rainer Lawicki (Hg.), Kunstmuseum, Bern 12.11.2016–19.3.2017, erschienen München 2016, S. 13–33, S. 19
Edgar Peters Bowron, Pompeo Batoni. A complete catalogue of his paintings, volume 1, The Museum of Fine Arts, Houston, The Paul Mellon Centre for Studies in British Art, London (Hg.), New Haven and London 2016, S. 133–134, Kat.-Nr. 114
Ausst.-Kat. Von Rubens bis Makart. Die Fürstlichen Sammlungen Liechtenstein, Klaus Albrecht Schröder (Hg.), Albertina, Wien 16.2.2019–10.6.2019, erschienen Köln 2019, S. 246–252, Kat.-Nr. 69
Ausst.-Kat. From Rubens to Makart. LIECHTENSTEIN. The Princely Collections, Klaus Albrecht Schröder (Hg.), Albertina, Wien 16.2.2019–10.6.2019, erschienen Köln 2019, S. 246–252, Kat.-Nr. 69
Johann Kräftner, Liechtenstein. Das Land, die Familie, ihre Sammlungen und Schlösser. Aspekte der Geschichte einer europäischen Herrscherfamilie, in: Ausst.-Kat.Von Rubens bis Makart. Die Fürstlichen Sammlungen Liechtenstein, Klaus Albrecht Schröder (Hg.), Albertina, Wien 16.2.2019–10.6.2019, erschienen Köln 2019, S. 12–45, S. 26–27
Johann Kräftner, Liechtenstein. The State, the Family, their Collection and Palaces. Aspects of the History of a European Dynasty, in: Ausst.-Kat.From Rubens to Makart. LIECHTENSTEIN. The Princely Collections, Klaus Albrecht Schröder (Hg.), Albertina, Wien 16.2.2019–10.6.2019, erschienen Köln 2019, S. 13–45, S. 26
Ausst.-Kat. Treuer Fürst. Joseph Wenzel I. von Liechtenstein und seine Kunst. Eine Ausstellung in der Reihe MÄRZ IM PALAIS im Gartenpalais Liechtenstein, Johann Kräftner, Katharina Leithner, Arthur Stögmann, Johann Kräftner (Hg.), Gartenpalais Liechtenstein, Wien 1.–31.3.2022, erschienen Wien 2023, S. 184–185, Kat.-Nr. 103