Girl with a Straw Hat
Friedrich von Amerling (1803–1887)
1835
this site may contain automatically translated text
The Girl with Straw Hat is regarded as an icon of Viennese Biedermeier painting. Previously held by the Belvedere and restituted to the heirs of Ernst and Else Gotthilf in 2007, it was purchased at auction by Prince Hans Adam II von und zu Liechtenstein at the Dorotheum in Vienna for a world record price in 2008. This acquisition adds one of Amerling’s major works to the comprehensive holdings of Biedermeier painting in the Princely Collections, which includes around twenty-five works by this artist alone. Painted in 1835, during Amerling’s most innovative and productive phase, this work is notable not only for its fine technique with partial use of glazing, but also for its choice of subject. As in his painting “Lost in Her Dreams”, which dates to the same year, Amerling here convincingly conveys the melancholy and pensive mood of the young sitter, an effect emphasised by her gentle upward gaze and the way her head, propped on her right hand, is turned emphatically away from the viewer. Draped casually round her right forearm, the green ribbon of her hat accentuates and articulates the picture as does her red shawl and the broad-brimmed straw hat. It is, however, not only the coloration of the painting that is so convincing but above all the subtle construction of its composition.
- Material/technique
- oil on canvas
- Measurements
- 58 × 46 cm
- Acquisition
- acquired in 2008 by Prince Hans-Adam II von und zu Liechtenstein
- Artists/makers/authors
- Friedrich von Amerling
- Inventory number
- GE 2455
- Provenance
- 1840 Obstlt. Fritz Liechtenstein; until 1939 Ernst von Gotthilf-Miskolczy, Vienna; 15-17 March 1939 forced sale Weinmüller, Vienna, lot 391; 1939-2007 Österreichische Galerie, Vienna (inv. no. 3657); restituted to the legal successors of Ernst and Else Gotthilf in 2007; acquired in 2008 by Prince Hans-Adam II von und zu Liechtenstein at the Dorotheum, Vienna, "Paintings of the 19th century", lot 563 || a known person || on 15 October 2008.
- Iconography
- female portrait, not identified
Ausst.-Kat. Christoph Raitmayr. I see you from my window , Wolfgang Meighörner (Hg.), Tiroler Landesmuseum, Ferdinandeum, Innsbruck 25.10.2013–5.1.2014, erschienen Innsbruck 2013, Abb. S. 40
Horst Koch, Wiener Biedermeier, Ramerding 1977, Abb. S. 13, S. 77
Günther Probszt, Friedrich von Amerling. Der Altmeister der Wiener Porträtmalerei, Zürich–Leipzig–Wien 1927, S. 121, Kat. 335
N.N., Kat. zur Jubiläumsausstellung aus Anlass des 80-jährigen Bestehens der Gesellschaft Bildender Künstler, Wien 1941, Abb. Titelblatt
Fritz Novotny, Friedrich Amerlings "Mädchen mit Strohhut", in: Mitteilungen der Österreichischen Galerie, Jg. 1, Nr. 11/12, Wien 1957, S. 1f.
Leopold Schmidt, Kostümgeschichtliche Bemerkungen zu Amerling "Mädchen mit gelbem Strohhut", in: Mitteilungen der Österreichischen Galerie, Jg. 1, Nr. 11/12, Wien 1957, S. 2-5
Österreichische Galerie, Kunst des 19. Jahrhunderts. Bestandskatalog der Österreichischen Galerie in Wien, Bd. 1, Bd. Bd. 1, Wien 1992, S. 44
Ausst.-Kat. Wiener Biedermeier. Malerei zwischen Wiener Kongreß und Revolution, Gerbert Frodl, Klaus Albrecht Schröder (Hg.), Kunstforum der Bank Austria, Wien 31.3.1993–27.6.1993, erschienen München 1992, S. 170, Kat.-Nr. 60, Abb. S. 171
Ausst.-Kat. Friedrich von Amerling 1803–1887, Sabine Grabner, Österreichische Galerie Belvedere Wien, Wien 26.3.2003–22.6.2003, erschienen Leipzig 2003, S. 228-229, Kat. 73
Renata Kassal-Mikula, Friedrich von Amerling, Mädchen mit Strohhut, in: Gemälde des 19. Jahrhunderts, Wien 2008, S. 80
Ausst.-Kat. Biedermeier. From the collections of the Prince of Liechtenstein. Austrian Art of the First Half of the 19th Century, Staatliches Museum für Bildende Künste A. S. Puschkin, Moskau 14.9.2009–15.11.2009, erschienen Moskau 2009, S. 254, Abb. S. 255, Kat. 105
Ausst.-Kat. Der Fürst als Sammler. Neuerwerbungen unter Hans-Adam II. von und zu Liechtenstein, Johann Kräftner (Hg.), Liechtenstein Museum, Wien 12.2.2010–24.8.2010, erschienen Wien 2010, S. 30–31, Kat.-Nr. 5, Abb. S. 220
Ausst.-Kat. I Tesori del Principe / Princely Treasures / Les Tresors du Prince. Capolavori delle Collezioni del Principe del Liechtenstein, Johann Kräftner, Gabriele Accornero (Hg.), Forte di Bard, Bard 9.12.2011–31.5.2012, erschienen Bard 2011, S. 194, Abb. 195
Ausst.-Kat. Splendeurs des Collections du Prince de Liechtenstein / Splendours of the Collections of the Prince of Liechtenstein, Alexandra Hanzl, Kathrine Klopf-Weiss, Johann Kräftner, Brigitte Lackner, Michael Schweller, Arthur Stögmann, Johann Kräftner, Caroline Messensee (Hg.), Palais Lumière, Evian 4.6.2011–2.10.2011, erschienen Montreuil 2011, Abb. 211
Ausst.-Kat. Masterworks from the Collections of the Prince of Liechtenstein, Johann Kräftner (Hg.), The National Art Center, Tokyo 3.10.2012–23.12.2012; The Museum of Art, Kochi 5.1.2013–7.3.2013; Municipal Museum of Art, Kyoto 19.3.2013–9.6.2013, erschienen Tokyo 2012
Johann Kräftner, Die Schätze der Liechtenstein. Paläste, Gemälde, Skulpturen, Wien 2013, Abb. S. 363
Johann Kräftner, The Treasures of the Liechtensteins. Palaces, Paintings, Sculptures, Vienna 2013
Johann Kräftner, Il Liechtenstein Museum a Vienna, la sua storia e il suo sviluppo. Due palazzi principeschi e la loro rinascita, in: Edith Gabrielli (Hg.), Musei Torino 2011: da crisi a opportunità. Verso la Nuova Galleria Sabauda. Atti del convegno internazionale di studi (Torino, Villa Regina, 5–6 maggio 2011), Florenz 2014, S. 137–143, Abb. 87
Ausst.-Kat. Crown of the Alps. Masterworks from the Collections of the Prince of Liechtenstein, National Palace Museum, Taipei 17.4.2015–31.8.2015, erschienen Taipei City 2015, S. 108–109, Kat.-Nr. 32
Ausst.-Kat. Rubens and Other Masters. Paintings, Sculptures and Objects of the Prince of Liechtenstein, National Museum of Korea, Seoul 12.12.2015–10.4.2016, erschienen Seoul 2015, S. 225, Kat.-Nr. 33
Ausst.-Kat. Menschenbilder – Götterwelten. The Worlds of Gods and Men, Johann Kräftner (Hg.), Dom Quartier Salzburg (Residenzgalerie Salzburg und Nordoratorium), Salzburg 30.7.–16.10.2016, erschienen Wien 2016, S. 264–267, Kat.-Nr. 63
Ausst.-Kat. Menschenbilder – Götterwelten. The Worlds of Gods and Men, Johann Kräftner (Hg.), Dom Quartier Salzburg (Residenzgalerie Salzburg und Nordoratorium), Salzburg 30.7.–16.10.2016, erschienen Wien 2016, S. 264–267, Kat.-Nr. 63
Ausst.-Kat. Liechtenstein. Die Fürstlichen Sammlungen, Regula Berger, Matthias Frehner und Rainer Lawicki (Hg.), Kunstmuseum, Bern 12.11.2016–19.3.2017, erschienen München 2016, S. 40, 77, Kat.-Nr. 30
Johann Kräftner, Die Sammlungen und Paläste der Fürsten von Liechtenstein. Ein kurzer Überblick über sechs Jahrhunderte anhaltende Sammel- und Bautätigkeit, in: Ausst.-Kat.Liechtenstein. Die Fürstlichen Sammlungen, Regula Berger, Matthias Frehner und Rainer Lawicki (Hg.), Kunstmuseum, Bern 12.11.2016–19.3.2017, erschienen München 2016, S. 13–33, S. 23
Ausst.-Kat. Von Rubens bis Makart. Die Fürstlichen Sammlungen Liechtenstein, Klaus Albrecht Schröder (Hg.), Albertina, Wien 16.2.2019–10.6.2019, erschienen Köln 2019, S. 272–275, Kat.-Nr. 76
Ausst.-Kat. From Rubens to Makart. LIECHTENSTEIN. The Princely Collections, Klaus Albrecht Schröder (Hg.), Albertina, Wien 16.2.2019–10.6.2019, erschienen Köln 2019, S. 272–275, Kat.-Nr. 76
Johann Kräftner, Liechtenstein. Das Land, die Familie, ihre Sammlungen und Schlösser. Aspekte der Geschichte einer europäischen Herrscherfamilie, in: Ausst.-Kat.Von Rubens bis Makart. Die Fürstlichen Sammlungen Liechtenstein, Klaus Albrecht Schröder (Hg.), Albertina, Wien 16.2.2019–10.6.2019, erschienen Köln 2019, S. 12–45, S. 32
Johann Kräftner, Liechtenstein. The State, the Family, their Collection and Palaces. Aspects of the History of a European Dynasty, in: Ausst.-Kat.From Rubens to Makart. LIECHTENSTEIN. The Princely Collections, Klaus Albrecht Schröder (Hg.), Albertina, Wien 16.2.2019–10.6.2019, erschienen Köln 2019, S. 13–45, S. 32
Ausst.-Kat. Die Reise der Bilder. Hitlers Kulturpolitik, Kunsthandel und Einlagerungen in der NS-Zeit im Salzkammergut, Lentos Kunstmuseum Linz, Hemma Schmutz, Elisabeth Nowak-Thaller (Hg.), Lentos Kunstmuseum Linz, Linz 20.3.–8.9.2024, erschienen München 2024, Kat. S. 200–201