Forest Floor Still Life with Flowers and Amphibians
Jan Davidsz. de Heem (1606–1684)
c. 1660
this site may contain automatically translated text
No other work by the artist gives more eloquent testimony to the central importance of Jan Davidsz. de Heem in the evolution of Dutch still-life painting, by virtue of its having been emulated by two of the finest exponents of the genre of a later generation. Not only was its main motif of the tree-trunk and flowers borrowed by Rachel Ruysch in one of her early paintings (Memorial Art Gallery, University of Rochester, NY), but moreover Abraham Mignon executed a full-scale copy of it (Staatsgalerie, Bamberg).
The present canvas is one of the most ambitious of all Jan Davidsz. de Heem’s creations. The composition is divided into two very different halves: over on the left is an evocative and romantically lit view of a flowing river, surmounted by a rustic stone bridge which leads to a diagonally sloping hillside dotted with trees. To the right, in contrast, the prospect is closed off by almost collapsed treetrunks and a spectacularly opulent and unashamedly fantastical display of massive and brightly-coloured blooms – roses, peonies, lilies, irises, and others – in shades of red, blue, yellow, and white. All around the gorgeous hues of the flowers are matched by birds – a kingfisher and a goldfinch – and lepidoptera – a red admiral, a peacock, a tortoiseshell, an orange tip, and a tiger moth. Last but not least, the artist celebrates the contrastingly macabre appeal of the denizens of the forest floor – fungi, snails, and a frog doing battle with a slow-worm, all observed with a painstaking but never dry attention to detail.
- Material/technique
- oil on canvas
- Measurements
- 113 × 131 cm
- Acquisition
- acquired in 1883 by Prince Johann II von Liechtenstein
- Currently exhibited
- Rachel Ruysch | Nature into Art, Munich, Alte Pinakothek
- Artists/makers/authors
- Jan Davidsz. de Heem
- Inventory number
- GE 926
- Signature/inscriptions content only available in German
- sign. am Stein: J D De Heem. R
- Provenance
- before 1883 Chrétien Jean Nieuwenhuys Collection, Brussels; acquired in 1883 by Prince Johann II von Liechtenstein on 4 May 1883 at the auction of the Chrétien Jean Nieuwenhuys Collection at the Galerie Saint-Luc, Brussels, lot 8
- Place of origin
- Holland
- Iconography
- Forest Landscape , Still life of flowers
Still Life Paintings from the Golden Age.
Eigen collectie Museum Boymans-van Beuningen, Rotterdam, erschienen Rotterdam 1989, S. 102
Marie-Louise Hairs, Les peintres flamands de fleurs au XVIIe Siècle, Paris - Bruxelles 1955, S. 220
Ausst.-Kat. Sinn und Sinnlichkeit. Das flämische Stillleben 1550–1680, Kulturstiftung Ruhr, Villa Hügel, Essen 1.9.2002–8.12.2002, erschienen Linden 2002, S. 52-53 u. 366, Kat. 9
Karin Leonhard, Psychomachia. Das Waldbodenstillleben im Agon der Kräfte, in: Ausst.-Kat.Die Menagerie der Medusa. Otto Marseus van Schrieck und die Gelehrten, Gero Seelig, Dirk Blübaum (Hg.), Staatliches Museum, Schwerin 7. Juli 2017–15. Oktober 2017; Rijksmuseum Twenthe, Enschede 5. November 2017–11. März 2018, erschienen München 2017, S. 171–185, S. 175, Abb. 142, S. 176
Auktions-Kat. Catalogue des Tableaux Anciens et Modernes (...) laiss'es par M. C.-J. Niewenhuys (...), Galerie Saint-Luc, Brüssel 4.5.1883, Brüssel 1883, S. 19, Lot-Nr. 8, Abb. S. 18
Wilhelm Bode, Die Fürstlich Liechtenstein'sche Galerie in Wien, Wien 1896, S. 103
Adolf Kronfeld, Führer durch die Fürstlich Liechtensteinsche Gemäldegalerie in Wien, 3. Aufl., Wien 1931, S. 187, Kat. 926
Ausst.-Kat. Flämische Malerei im 17. Jahrhundert. Ausstellung aus den Sammlungen des Fürsten von Liechtenstein, Gustav Wilhelm, erschienen Vaduz 1955, S. 16, Kat. 926
Marie-Louise Hairs, Les peintres flamands des fleurs au XVIIe siècle, 2. Aufl., Paris 1965, S. 384
Marie-Louise Hairs, Les peintres flamands des fleurs au XVIIe siècle, 3. Aufl., 2 Bände, Bd. 2 Bände, Paris 1985, Bd. II, S. 29
M. Berardi, The Nature Pieces of Rachel Ruysch, in: Journal of the Memorial Art Gallery of the University of Rochester 10-11 1987, S. 8 f., Abb. 4 (als Abraham Mignon)
G. Weber, Stilleben alter Meister in der Kasseler Gemäldegalerie, Staatliche Kunstsammlungen, Kassel 1989, S. 35 u. 47, Anm. 60, Abb. 31a
S. Segal, Ausst.-Kat. Fine Old Master Paintings Principally of the Dutch and Flemish School, D. Koetser Gallery, Zürich, Zürich 1989, S. unter Nr. 12, Anm. 4
S. Segal, Ausst.-Kat. Flowers and Nature. Netherlandish Flower Painting of Four Centuries, Osaka-Tokyo-Sydney 1990, S. 219, Anm. 5 und 236
F. Fox Hofrichter, Rezension der de Heem-Ausstellung, in: The Burlington Magazine 133 1991, S. 404
S. Segal, Jan Davidsz de Heem en zijn Kring, ‘s-Gravenhage 1991, S. 160-163, Nr. 19, Farbabb. S. 88
S. Segal, Ausst.-Kat. Jan Davidsz de Heem und sein Kreis, Braunschweig 1991, S. 156-159, Nr. 19, Farbabb. S. 84
G. J. M. Weber, Stilleben im Goldenen Jahrhundert. Jan Davidsz de Heem und sein Kreis, in: Kunstchronik 45 1992, S. 148-163, Abb. 8
Ausst.-Kat. Barocker Luxus Porzellan. Die Manufaktur Du Paquier in Wien und Carlo Ginori in Florenz, Johann Kräftner (Hg.), Liechtenstein Museum, Wien 10.11.2005–29.1.2006, erschienen München–Berlin–London–New York 2005, S. 268-269, Kat. 88
Ausst.-Kat. Der Blick in die Ferne. Landschaftsmalerei aus den Sammlungen des Fürsten von und zu Liechtenstein. 15. bis 19. Jahrhundert, Johann Kräftner, Alexandra Hanzl, Kathrine Klopf-Weiss, Liechtenstein Museum (Hg.), Kunstmuseum, Luzern, 9.8.2008–5.10.2008, erschienen Wien 2008, S. 151, Abb. S. 79, Kat. 11
Ausst.-Kat. Rubens, Van Dyck and the Flemish School of Painting. Masterpieces from the Collections of the Prince of Liechtenstein (Book Series for the National Museum of China International Exchange), Lu Zhangshen (Hg.), National Museum of China, Beijing 5.11.2013–15.2.2014, erschienen Beijing 2013, S. 222, 229, Abb. 229, Kat. 100
Ausst.-Kat. Rubens, Van Dyck and the Flemish School of Painting. Masterpieces from the Collections of the Prince of Liechtenstein, Shi Dawei (Hg.), China Art Museum, Shanghai 12.3.2014–2.6.2014, erschienen Shanghai 2014, S. 327, Kat.-Nr. 100
Ausst.-Kat. Distant Prospects.
European Landscape Paintings from LIECHTENSTEIN. The Princely Collections, Manarat Al Saadiyat, Abu Dhabi 26.2.2019–25.3.2019, erschienen Abu Dhabi 2019, Abb. S. 97