Liechtenstein Collections Logo
DE
existing user
forgot password?
REGISTER
Your benefits
  • Save artworks as favourites
  • Create and edit your favourites lists
  • Art
    • Collections
    • The Collections Online
    • News
  • Presentation
    • Presentation
    • Permanent Presentation
    • Special Exhibitions
    • Loans
  • History
    • History of the Family and the Collections
    • The Princely House
    • Garden Palace
    • City Palace
  • Art
    • Collections
    • The Collections Online
    • News
  • Presentation
    • Presentation
    • Permanent Presentation
    • Special Exhibitions
    • Loans
  • History
    • History of the Family and the Collections
    • The Princely House
    • Garden Palace
    • City Palace

Save search query

Please log in to mark objects as favourites.
Cupid with the Soap Bubble   Rembrandt Harmensz. van Rijn (1606–1669)

Cupid with the Soap Bubble

Rembrandt Harmensz. van Rijn (1606–1669)

1634

this site may contain automatically translated text
Amor mit Seifenblase
Material/technique
oil on canvas
Measurements
75 × 93 cm
Acquisition
acquired in 1995 by Prince Hans-Adam II von und zu Liechtenstein
Artists/makers/authors
Rembrandt Harmensz. van Rijn
Detailed information
Inventory number
GE 880
Signature/inscriptions content only available in German
sign. und dat. unten rechts: Rembrandt / f. :1634
Siegel: rückseitig auf dem Keilrahmen zerdrücktes rotes Siegel mit Malerpalette und Umschrift Coll... Amsterdam
Provenance
1923 Russian private collection; before 1930 Dutch private collection; 1930 art dealer Jacques Goudstikker, Amsterdam; 1930/31-1947 Baron Heinrich Thyssen-Bornemisza, Rechnitz Castle and Castagnola near Lugano; 1947 collection Baroness Gabrielle Bentinck-Thyssen, Ascona; acquired in 1995 by Prince Hans-Adam II von und zu Liechtenstein from Sotheby's London, auction "Old Master Paintings", 6.12.1995, Lot 118
Place of origin
Holland
Iconography
Cupid
Literature
A. Bredius, Rembrandt. Gemälde, Wien 1935, Kat. 470 (fälschlich bez. auf Holz)

Kurt Bauch, Der frühe Rembrandt und seine Zeit. Studien zur geschichtlichen Bedeutung seines Frühstils, Berlin 1960, 262, note 139?

Ernst van de Wetering, Rembrandt. The Painter at Work, Amsterdam 1997, 110

Ausst.-Kat. The Hoogsteder Exhibition of Rembrandt’s Academy, Paul Huys Janssen, Werner Sumowski, Hoogsteder & Hoogsteder (Hg.), erschienen Zwolle 1992, S. 158-161, unter Nr. 16 (als von Rembrandt)

Gary Schwartz, Rembrandt‘s Universe: His Art. His Life. His World, London 2006, S. 275-276

Ausst.-Kat. Rembrandt and the Dutch Golden Age, Ildikó Ember (Hg.), Szépmúvészeti Múzeum, Budapest 20.10.2014–15.2.2015, erschienen Budapest 2014, S. 362, Abb. 363, Kat.-Nr. 98

Ausst.-Kat. Allegorie. Die Sprache der Bilder, Erika Oehring, Astrid Ducke, Thomas Habersatter (Hg.), Astrid Ducke, Thomas Habersatter, Alexandra Hanzl, Regina Kaltenbrunner, Beatrix Koll (Beiträge von), Residenzgalerie Salzburg, Salzburg 23.7.–6.11; Prunkräume der Residenz zu Salzburg, Salzburg 23.7.–6.11., erschienen Salzburg 2017, Umschlagabbildung, Abb. S. 244 (Detail)

Erika Oehring, Vergänglichkeit, in: Ausst.-Kat.Allegorie. Die Sprache der Bilder, Erika Oehring, Astrid Ducke, Thomas Habersatter (Hg.), Astrid Ducke, Thomas Habersatter, Alexandra Hanzl, Regina Kaltenbrunner, Beatrix Koll (Beiträge von), Residenzgalerie Salzburg, Salzburg 23.7.–6.11; Prunkräume der Residenz zu Salzburg, Salzburg 23.7.–6.11., erschienen Salzburg 2017, S. 247–264, S. 250, Abb. 3, S. 253

Ausst.-Kat. Bolle di sapone.
Forme dell´utopia tra vanitas, arte e scienza, Michele Emmer, Marco Pierini (Hg.), Galleria Nazionale dell´Umbria, Perugia 16.3.–9.6.2019, erschienen Milano 2019, 46, Kat.-Nr. 5

W.R. Valentiner, Rembrandt. Wiedergefundene Gemälde, Klassiker der Kunst, 2. Aufl., 2. Auflage Aufl., Berlin-Leipzig 1923, S. XXI, S. 35, Kat. 40

Rudolf Heinemann, Die Sammlung Schloss Rohoncz, Zürich 1937, S. Bd. I, Nr. 345, Abb. Bd. II, Taf. 125

H.F. Wijman, "Rembrandt en Hendricj Uylenburgh te Amsterdam", in: Amstelodamum: Maandblad..., Nr. 43 1956, S. 94-103 (als von Rembrandt, wahrscheinlich ein Bildnis von Hendrick Uylenburghs Sohn Gerrit)

W. Sumowski, Nachträge zum Rembrandtjahr 1956, in: Wissenschaftliche Zeitschrift der Humboldt-Universität zu Berlin, Ges.-u. sprachwissenschaftliche Reihe, VII 1957, S. 231 (als Rembrandt-Schüler, vielleicht Ferdinand Bol)

K. Bauch, Rembrandts Gemälde, Berlin 1966, S. 10 (als vielleicht unter Beteiligung eines Schülers (G. Flinck ? gemalt), Kat. 157

Kurt Bauch, Rembrandt. Gemälde, Berlin 1966, Nr. 157

P. Lecaldono u. G. Martin, The Complete Paintings of Rembrandt 1969, S. 131 (als nicht von Rembrandt)

Abraham Bredius, Rembrandt. The Complete Edition of the Paintings, London 1969, S. 592, Kat. Nr. 470 (als von Govaert Flinck), Abb. S. 380

Josua Bruyn (Hg.), A Corpus of Rembrandt Paintings - Volume II, 1631-1634, Bd. Bd. II, Dordrecht 1986, S. 479-486 (als von Rembrandt), Kat.Nr. A 91

Rembrandt's Cupid, Sotheby's Preview 12 1995, S. 4-5

Ausst.-Kat. "Götter wandelten einst..." Antiker Mythos im Spiegel alter Meister aus den Sammlungen des Fürsten von Liechtenstein, Uwe Wieczorek, Liechtensteinische Staatliche Kunstsammlung (Hg.), Liechtensteinische Staatliche Kunstsammlung, Vaduz 11.9.1998, erschienen Bern 1998, S. 67-70, 145, 163, Abb. 68, Kat. 24

J. Giltaij, Ausst.-Kat. Rembrandt Rembrandt, Frankfurt a.M. 2002, S. 90-91, Kat. 24

Jeroen Giltaij (Hg.), Rembrandt "Rembrandt", Frankfurt a.M. 2003, S. 112-115, Kat. 22

Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Wien. Le Collezioni, München 2004, S. 421, Abb. S. 368 u. 404, Kat. X.12

Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Vienna. The Collections, Johann Kräftner (Hg.), München–Berlin–London–New York 2004, S. 421, Abb. S. 368 u. 404, Kat. X.12

Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Wien. Die Sammlungen, Johann Kräftner (Hg.), München–Berlin–London–New York 2004, S. 421, Abb. S. 368 u. 404, Kat. X.12

Ausst.-Kat. Der Fürst als Sammler. Neuerwerbungen unter Hans-Adam II. von und zu Liechtenstein, Johann Kräftner (Hg.), Liechtenstein Museum, Wien 12.2.2010–24.8.2010, erschienen Wien 2010, Abb. S. 206

Ausst.-Kat. I Tesori del Principe / Princely Treasures / Les Tresors du Prince. Capolavori delle Collezioni del Principe del Liechtenstein, Johann Kräftner, Gabriele Accornero (Hg.), Forte di Bard, Bard 9.12.2011–31.5.2012, erschienen Bard 2011, S. 82, Abb. 82/83

Ausst.-Kat. Splendeurs des Collections du Prince de Liechtenstein / Splendours of the Collections of the Prince of Liechtenstein, Alexandra Hanzl, Kathrine Klopf-Weiss, Johann Kräftner, Brigitte Lackner, Michael Schweller, Arthur Stögmann, Johann Kräftner, Caroline Messensee (Hg.), Palais Lumière, Evian 4.6.2011–2.10.2011, erschienen Montreuil 2011, S. 87, Abb. S. 100

Ausst.-Kat. Masterworks from the Collections of the Prince of Liechtenstein, Johann Kräftner (Hg.), The National Art Center, Tokyo 3.10.2012–23.12.2012; The Museum of Art, Kochi 5.1.2013–7.3.2013; Municipal Museum of Art, Kyoto 19.3.2013–9.6.2013, erschienen Tokyo 2012

Ausst.-Kat. Princely Treasures from the House of Liechtenstein, National Museum of Singapore, Singapore 27.6.2013–29.9.2013, erschienen Singapore 2013, S. 112, Abb. 113, Kat. 43

Ausst.-Kat. Crown of the Alps. Masterworks from the Collections of the Prince of Liechtenstein, National Palace Museum, Taipei 17.4.2015–31.8.2015, erschienen Taipei City 2015, S. 204–205, Kat.-Nr. 72

Ausst.-Kat. Les Collections du Prince de Liechtenstein. Cranach, Raphael, Rubens, Van Dyck, Rembrandt, Vernet, Hubert Robert, Vigée-Lebrun, Fonds Mercator (Hg.), Caumont Centre d’Art, Aix-en-Provence 7.11.2015–20.3.2016, erschienen Bruxelles 2015, S. 104–105, Kat.-Nr. 21

Ausst.-Kat. Menschenbilder – Götterwelten. The Worlds of Gods and Men, Johann Kräftner (Hg.), Dom Quartier Salzburg (Residenzgalerie Salzburg und Nordoratorium), Salzburg 30.7.–16.10.2016, erschienen Wien 2016, S. 156–169, Kat.-Nr. 31

Ausst.-Kat. Menschenbilder – Götterwelten. The Worlds of Gods and Men, Johann Kräftner (Hg.), Dom Quartier Salzburg (Residenzgalerie Salzburg und Nordoratorium), Salzburg 30.7.–16.10.2016, erschienen Wien 2016, S. 156–158, Kat.-Nr. 31

Ausst.-Kat. Liechtenstein. Die Fürstlichen Sammlungen, Regula Berger, Matthias Frehner und Rainer Lawicki (Hg.), Kunstmuseum, Bern 12.11.2016–19.3.2017, erschienen München 2016, Abb. S. 150 (Detail), S. 153, 164–165, Kat.-Nr. 91

Ausst.-Kat. Liechtenstein. Von der Zukunft der Vergangenheit. Ein Dialog der Sammlungen, Kunstmuseum Liechtenstein, Vaduz 19.9.2019–26.1.2020, erschienen Vaduz 2019, Einzelkarte in Sammelbox, o. S.

Discover more objects by

Rembrandt Harmensz. van Rijn

show as search result
Porträt eines alten Mannes

Portrait of an Old Man

Porträt eines alten Mannes

Portrait of an Old Man

notification text

Download low-res image

Order high-res image

Download PDF

DOWNLOAD LOW-RES IMAGE

In accordance with our Open Content Policy, we provide free downloads of photos of artworks in the Princely Collections that are protected either by copyright and/or ancillary protection law in limited sizes for non-commercial use. Our Conditions of Use for Photographs apply..

We would appreciate a specimen copy or a link to your use context, sent to [email protected].

DOWNLOAD
ORDER HIGH-RES IMAGE

Publishable, high-resolution digital image files are available of this piece for commercial use. The required rights can be obtained from Scala Archives Firenze. The terms and conditions of the Scala Group Spa apply. Use the link below to access the Acala Archives website.

TO SCALA ARCHIVES
Download PDF

Here you can download a PDF with information on the object.

Download PDF

new list

notification text

LIECHTENSTEIN. The Princely Collections, Vaduz–Vienna

Fürstliche Sammlungen Art Service GmbH
Fürstengasse 1
1090 Vienna, Austria

phone: +43 1 319 13 91–0
fax: +43 1 319 13 91–820
[email protected]

Visit us at

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram

Sponsor of the Princely Collections

Logo LGT
  • Imprint
  • Terms of Use
  • Privacy
  • Contact
  • TEAM
  • Press
  • Newsletter