Allegory of Virtue
Filippo Parodi (1630–1702)
Allegory of Virtue
Filippo Parodi (1630–1702)
c. 1684/94
this site may contain automatically translated text
Filippo Parodi’s bust of a woman with the luxuriant laurel wreath in her hair, the sun-disc at her breast and the small spear under her right arm, represents an Allegory of Virtue. Her closed lips make her face seem serious and calm in one. Her upward gaze from pupil-less eyes suggests the timelessness of her power. Parodi’s bust is modelled on High Baroque portrait busts like those of Gian Lorenzo Bernini or Alessandro Algardi in which the lavish folds of a garment envelop the torso, concealing the transition between plinth and bust.
- Material/technique
- Marble
- Measurements
- 78 × 61 × 27 cm, stand-up dimensions 22.0 × 21.5 cm
- Acquisition
- acquired by Prince Johann Adam Andreas I von Liechtenstein
- Artists/makers/authors
- Filippo Parodi
- Inventory number
- SK 15
- Provenance
- acquired by Prince Johann Adam Andreas I von Liechtenstein
- Place of origin
- Genoa
- Iconography
- Virtue
Ausst.-Kat. Kunst in der Republik Genua 1528-1815, Schirn Kunsthalle Frankfurt, Mary Newcome Schleier (Hg.), Schirn-Kunsthalle Frankfurt, Frankfurt 5.9.1992–8.11.1992, erschienen Frankfurt am Main 1992, S. 228ff.
Paola Rotondi Briasco, La prima attività di Filippo Parodi scultore, in: Arte antica e moderna, Bd. 5, 1959, S. 63–73, S. 63–73
Antonio Sartori, Il Santuario delle reliquie della basilica del Santo a Padova, in: Il Santo, Bd. 2, 1962, S. 289–336, S. 141–205
Paola Rotondi Briasco, Filippo Parodi (Quaderni dell’Istituto di Storia dell’Arte dell’Università di Genova, 3), Genua 1962
Rudolf Wittkower, Art and Architecture in Italy 1600 to 1750, 3. Aufl., Harmondsworth 1973, S. 297f.
Ezia Gavazza, Documenti per Filippo Parodi: L'altare del Carmine e la specchiera Brignole, in: Arte lombarda, Bd. 58/59, 1981, S. 29–37, S. 29–37
Olga Raggio, Ausst.-Kat. Liechtenstein. The Princely Collections, New York 1985, S. 25-26, Kat. 15
Rudolf Preimesberger, Zur genuesischen Skulptur des 17. und frühen 18. Jahrhunderts, in: Ausst.-Kat.Kunst in der Republik Genua 1528-1815, Schirn Kunsthalle Frankfurt, Mary Newcome Schleier (Hg.), Schirn-Kunsthalle Frankfurt, Frankfurt 5.9.1992–8.11.1992, erschienen Frankfurt am Main 1992, S. 228–235, S. 228f.
Rudolf Preimesberger, Filippo Parodi, in: Ausst.-Kat.Kunst in der Republik Genua 1528-1815, Schirn Kunsthalle Frankfurt, Mary Newcome Schleier (Hg.), Schirn-Kunsthalle Frankfurt, Frankfurt 5.9.1992–8.11.1992, erschienen Frankfurt am Main 1992, S. 618f.
Volker Krahn, Ausst.-Kat. Fünf Jahrhunderte italienische Kunst aus den Sammlungen des Fürsten von Liechtenstein, Vaduz 1994, S. 142-143, Kat. 64
Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Wien. Le Collezioni, München 2004, S. 218, Abb. S. 212, Kat. VI.19
Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Vienna. The Collections, Johann Kräftner (Hg.), München–Berlin–London–New York 2004, S. 218, Abb. S. 212, Kat. VI.19
Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Wien. Die Sammlungen, Johann Kräftner (Hg.), München–Berlin–London–New York 2004, S. 218, Abb. S. 212, Kat. VI.19
Ausst.-Kat. Masterworks from the Collections of the Prince of Liechtenstein, Johann Kräftner (Hg.), The National Art Center, Tokyo 3.10.2012–23.12.2012; The Museum of Art, Kochi 5.1.2013–7.3.2013; Municipal Museum of Art, Kyoto 19.3.2013–9.6.2013, erschienen Tokyo 2012
Paola Rotondi Briasco, La prima attività di Filippo Parodi scultore, in: Arte antica e moderna, Bd. 5, 1959, S. 63–73, S. 63–73
Antonio Sartori, Il Santuario delle reliquie della basilica del Santo a Padova, in: Il Santo, Bd. 2, 1962, S. 289–336, S. 141–205
Paola Rotondi Briasco, Filippo Parodi (Quaderni dell’Istituto di Storia dell’Arte dell’Università di Genova, 3), Genua 1962
Rudolf Wittkower, Art and Architecture in Italy 1600 to 1750, 3. Aufl., Harmondsworth 1973, S. 297f.
Ezia Gavazza, Documenti per Filippo Parodi: L'altare del Carmine e la specchiera Brignole, in: Arte lombarda, Bd. 58/59, 1981, S. 29–37, S. 29–37
Olga Raggio, Ausst.-Kat. Liechtenstein. The Princely Collections, New York 1985, S. 25-26, Kat. 15
Rudolf Preimesberger, Zur genuesischen Skulptur des 17. und frühen 18. Jahrhunderts, in: Ausst.-Kat.Kunst in der Republik Genua 1528-1815, Schirn Kunsthalle Frankfurt, Mary Newcome Schleier (Hg.), Schirn-Kunsthalle Frankfurt, Frankfurt 5.9.1992–8.11.1992, erschienen Frankfurt am Main 1992, S. 228–235, S. 228f.
Rudolf Preimesberger, Filippo Parodi, in: Ausst.-Kat.Kunst in der Republik Genua 1528-1815, Schirn Kunsthalle Frankfurt, Mary Newcome Schleier (Hg.), Schirn-Kunsthalle Frankfurt, Frankfurt 5.9.1992–8.11.1992, erschienen Frankfurt am Main 1992, S. 618f.
Volker Krahn, Ausst.-Kat. Fünf Jahrhunderte italienische Kunst aus den Sammlungen des Fürsten von Liechtenstein, Vaduz 1994, S. 142-143, Kat. 64
Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Wien. Le Collezioni, München 2004, S. 218, Abb. S. 212, Kat. VI.19
Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Vienna. The Collections, Johann Kräftner (Hg.), München–Berlin–London–New York 2004, S. 218, Abb. S. 212, Kat. VI.19
Johann Kräftner, Andrea Stockhammer, Liechtenstein Museum Wien. Die Sammlungen, Johann Kräftner (Hg.), München–Berlin–London–New York 2004, S. 218, Abb. S. 212, Kat. VI.19
Ausst.-Kat. Masterworks from the Collections of the Prince of Liechtenstein, Johann Kräftner (Hg.), The National Art Center, Tokyo 3.10.2012–23.12.2012; The Museum of Art, Kochi 5.1.2013–7.3.2013; Municipal Museum of Art, Kyoto 19.3.2013–9.6.2013, erschienen Tokyo 2012
notification text
notification text