Alessandro Farnese in Cape and Black Cap
Antonis Mor (c. 1516/19–1575/76)
c. 1560
this site may contain automatically translated text- Material/technique
- oil on canvas
- Measurements
- 174 × 97 cm
- Acquisition
- acquired in 2015 by Prince Hans-Adam II von und zu Liechtenstein
- Currently exhibited
- Garden Palace, permanent presentation
- Artists/makers/authors
- Antonis Mor
- Inventory number
- GE 2511
- Provenance
- probably owned by Margherita of Austria, described in the inventory as a portrait of Alessandro "con il cappotto di broccato"; bequeathed to Alessandro Farnese in the 16th century and later to his descendants; probably in the inventories of Palazzo Farnese of 1644, no. 240 and 1653, no. 7; heir to the Farnese, House of Bourbon-Sicily, Kingdom of the Two Sicilies (1816-1860); acquired in the 1930s by a private collector on the recommendation of Bernard Berenson; private collection, New York; acquired in 2015 by Prince Hans-Adam II von und zu Liechtenstein from the Galerie Robilant+Voena, London
- Iconography
- male portrait, identified
Andrea Donati, Tre ritratti del principe Alessandro Farnese dipinti da Antonio Moro, in: grand'A dossier. Farnese, Bd. 1, Juli 2023, S. 17–35
Lucia Fornari Schianchi, Collezionismo e committenza 1993, S. 10, 17 und 28, 29 note 7 als "Anthonis Mor"
Maria Kusche, El caballero cristiano y su dama - el retrato de rrepresentacion de cuerpo entero 2004, S. 135-137, 211, Abb. S. 109, 173, als "Sanchez Coello"
Almudena Perez de Tudela, Alejandro Farnesio en la corte de Espana (1559-1561 en particular), 2. Aufl. 2014
K. De Jonge, H. Cools (Hg.), Acts of the international congress "Alessandro Farnese e le Fiandra" (actually in press), 2. Aufl. Aufl., Brüssel 2005
Giuseppe Bertini, Un altro quadro con il ritratto del Principe Alessandro, Torino, Allemandi 2012, S. 72, Nr. 138 (als „Antonio Moro“)
Ausst.-Kat. Les Collections du Prince de Liechtenstein. Cranach, Raphael, Rubens, Van Dyck, Rembrandt, Vernet, Hubert Robert, Vigée-Lebrun, Fonds Mercator (Hg.), Caumont Centre d’Art, Aix-en-Provence 7.11.2015–20.3.2016, erschienen Brüssel 2015, S. 76–77, Kat.-Nr. 8
Ausst.-Kat. Menschenbilder – Götterwelten. The Worlds of Gods and Men, Johann Kräftner (Hg.), Dom Quartier Salzburg (Residenzgalerie Salzburg und Nordoratorium), Salzburg 30.7.–16.10.2016, erschienen Wien 2016, S. 210–211, Kat.-Nr. 48
Ausst.-Kat. Menschenbilder – Götterwelten. The Worlds of Gods and Men, Johann Kräftner (Hg.), Dom Quartier Salzburg (Residenzgalerie Salzburg und Nordoratorium), Salzburg 30.7.–16.10.2016, erschienen Wien 2016, S. 210–211, Kat.-Nr. 48
Lucia Fornari Schianchi, Collezionismo e committenza 1993, S. 10, 17 und 28, 29 note 7 als "Anthonis Mor"
Maria Kusche, El caballero cristiano y su dama - el retrato de rrepresentacion de cuerpo entero 2004, S. 135-137, 211, Abb. S. 109, 173, als "Sanchez Coello"
Almudena Perez de Tudela, Alejandro Farnesio en la corte de Espana (1559-1561 en particular), 2. Aufl. 2014
K. De Jonge, H. Cools (Hg.), Acts of the international congress "Alessandro Farnese e le Fiandra" (actually in press), 2. Aufl. Aufl., Brüssel 2005
Giuseppe Bertini, Un altro quadro con il ritratto del Principe Alessandro, Torino, Allemandi 2012, S. 72, Nr. 138 (als „Antonio Moro“)
Ausst.-Kat. Les Collections du Prince de Liechtenstein. Cranach, Raphael, Rubens, Van Dyck, Rembrandt, Vernet, Hubert Robert, Vigée-Lebrun, Fonds Mercator (Hg.), Caumont Centre d’Art, Aix-en-Provence 7.11.2015–20.3.2016, erschienen Brüssel 2015, S. 76–77, Kat.-Nr. 8
Ausst.-Kat. Menschenbilder – Götterwelten. The Worlds of Gods and Men, Johann Kräftner (Hg.), Dom Quartier Salzburg (Residenzgalerie Salzburg und Nordoratorium), Salzburg 30.7.–16.10.2016, erschienen Wien 2016, S. 210–211, Kat.-Nr. 48
Ausst.-Kat. Menschenbilder – Götterwelten. The Worlds of Gods and Men, Johann Kräftner (Hg.), Dom Quartier Salzburg (Residenzgalerie Salzburg und Nordoratorium), Salzburg 30.7.–16.10.2016, erschienen Wien 2016, S. 210–211, Kat.-Nr. 48
notification text
notification text